menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bomen tot 3-5-6m hoog

Ga naar meest recente reactie

bonte

Bonte

hoi,

ik ben op zoek naar bomen die tot een meter of 5 hoog worden. Liefst zo wat in de vorm van een populier. Geen boom die ook 5m breed wordt.

iemand van jullie iedeetjes?
woensdag 26 maart 2008 - 21:55
annis

Annis

Bv. Goudiep mooie groen-gele bladkleur. Andere bomen die in zuilvorm te krijgen zijn bv. Zuileik, Zuilhaagbeuk.
woensdag 26 maart 2008 - 22:03
Lino

Tekst aangepast

Lino

Misschien moet je dit eens lezen:
http://www.detuingids.be/pages/detail.asp?Id=3727

Ik haal er dit even uit:
"De naam van een boom zegt soms iets over de groeivorm. De termen ‘Fastigiata’ en ‘Columnaris’ verraden bijv., dat de boom smal zuil- of kolomvormig uitgroeit.
Acer rubrum ‘Columnare’,
Quercus robur ‘Fastigiata’
Liriodendron tulipifera ‘Fastigiatum’.
Prunus serrulata ‘Amanogawa’
Sorbus × thuringiaca ‘Fastigiata’
Fagus sylvatica ‘Dawyck Purple’

vrij klein blijvende bomen 5 à 6 m :
Sorbus-soorten
Judasboom (Cercis siliquastrum)
sierappels (Malus) met diverse blad- en vruchtkleuren,
Catalpa bignonioides ‘Aurea’ met goudgroen blad,
esdoorncultivars als Acer platanoides ‘Deborah’ en ‘Drummondii’,
meidoorns (Crataegus)
en tal van andere soorten, zoals de glansmispel Photinia villosa (witte bloemen, rode vruchten, oranjerood herfstblad)
en de vrij onbekende Stewartia monadelpha met witte bloemen, oranjerood herfstblad en een schitterend afschilferende schors.
Wat hoger worden de valse christusdoorn (Gleditsia triacanthos ‘Sunburst’, berken, wilgen, Zelkova enz. Keuze te over."

donderdag 27 maart 2008 - 09:03
bonte

Bonte

bedankt Annis, maar die boom vind ik echt niet mooi met die kleuren

Lino, ik ga dat ff lezen. Alvast bedankt
donderdag 27 maart 2008 - 19:11
lieve42

Lieve42

Hey, ken je de site van http://www.atuin.be al?
daar kan je planten selecteren op hoogte, maar ook op kleur, bloeimaand,... ze nomendat de kenmerkenpagina geloof ik. anders eens proberen. groetjes, Lieve
donderdag 27 maart 2008 - 21:33
bonte

Bonte

iemand die me de naam van dit boompje kan geven?

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 4 april 2008 - 11:46
koenh

Koenh

dat ziet er volgens mij een sierpeer uit, maar ik kan ook mis zijn.
vrijdag 4 april 2008 - 13:08
bonte

Bonte

sierpeer is zoiets dat van die witte bloemetjes krijgt toch? Ik zou graag gewoon een booompje hebben dat groen is. Niet te fancy.
zaterdag 5 april 2008 - 09:34
WiPe

WiPe

Pyrus challeriana 'Chanticleer' is de correcte naam. Krijgt inderdaad witte bloemekes.
zaterdag 5 april 2008 - 09:47
Quercus

Quercus

Hey,

Heb je al eens aan de Liquidambar (Amberboom) gedacht? Zeer mooie boom die niet te breed wordt (indien je af en toe de breedste taken insnoeit) en ook reeds van onderaan al blad kan houden. Kan gemakkelijk in een zuilvorm gehouden worden en geeft (met wat geluk) een prachtig rode herfstkleur. Kan perfect gebruikt worden in kleinere tuinen.

Greetzz
zaterdag 5 april 2008 - 19:42
iecee

Iecee


Al eens een volwassen liquidambar gezien?
Ze worden 15 meter en hoger.
dit zijn geen tuinbomen maar parkbomen en horen zeker niet thuis in een kleine tuin behalve natuurlijk als je drastich snoeit maar daar worden ze niet mooier van gewoonlijk.
Ze groeien natuurlijk wel heel erg traag.
zondag 6 april 2008 - 15:09
Quercus

Quercus


Al eens een volwassen liquidambar gezien?
Ze worden 15 meter en hoger.
dit zijn geen tuinbomen maar parkbomen en horen zeker niet thuis in een kleine tuin behalve natuurlijk als je drastich snoeit maar daar worden ze niet mooier van gewoonlijk.
Ze groeien natuurlijk wel heel erg traag.


Hey iecee,

Wat je zegt klopt, maar wanneer je idd geen snoei toepast wordt zelfs een amelanchier, acacia, en andere bomen die nu in een bepaalde vorm worden gehouden (voor de kleinere tuin) ook te groot. Een Liquidambar past zeker in een tuin. Geef hem 4m² en daar kan hij (wanneer klein gekocht) zeker 5 - 10-tal jaar gehouden worden mits wat snoeiwerk idd.

Mss is het interessant om enkele van deze exemplaren te bekijken in plaatselijke tuinen.

Greetzz
zondag 6 april 2008 - 17:58
bonte

Bonte

er is nog niet veel voorbij gekomen wat me kan bekoren. Enkel die op het fotootje. Maar daar weet ik niet zeker van hoe groot ie wordt. Steeneik.. ik neem aan dat die wel lekker groot wordt
zondag 6 april 2008 - 18:32
Quercus

Quercus

Hey Bonte,

Ook hier weer kunnen de maximale grootte weergegeven worden, maar dat is ook niet van vandaag op morgen. Als dat idd een steeneik is die op de foto staat dan kan je deze ook beter laten schieten:

Steeneik (Quercus ilex)
Grootte: tot 20 m
krijgt een BREDE en RONDE kroon

Er zijn wel nog een paar soorten, maar het is de zuilvorm die het hem moeilijk maakt hoor.

Kleinere boompjes kunnen zijn:

- malus soortjes (Malus floribunda, liset, ....)
- Cornus mas op stam (vaak zuilvormend)
- Amelanchier lamarckii (kan breed uitwaaien indien niet juist en op tijd gesnoeid)
- Carpinus betulus (maar vertrek hier dan van een haagplant, deze zijn meestal al zuilvormig gesnoeid) kan hoog worden, maar ook hier weer, wanneer juist gesnoeid kan dit perfect. Zij worden ook gebruikt om hagen van te maken dus kunnen perfect gesnoeid worden.
- ...

Naaldbomen kwamen niet in aanmerking dacht ik ?

Greetzz
zondag 6 april 2008 - 18:44
felix

Felix

Ik heb twee moeraseiken geplant. Daar stond bij hoogte: 5-6 meter. Klopt dat wel? Ik dacht dat die bomen tot 20 meter gingen. Maakt me niet uit. Maar is dat de zet van de verkoper die makkelijker kleiner plantgoed verkocht krijgt en dus maar "een beetje" liegt. Of heb je er ook kleinere variëteiten in?
zondag 6 april 2008 - 20:43
Quercus

Quercus

Felix,

hmm, dat moet idd een verkooopspraatje geweest zijn.

Moeraseik (Quercus palustris)
hoogte tot 30 m
breede kruin
snelgroeiend


Greetzz
zondag 6 april 2008 - 21:06
felix

Felix

Ja, dat is de officiële uitleg. Het varieert zelfs van 15 tot 30 meter in tuinboeken.

Maar deze vermelding van 5-6 meter stond ook op het kaartje dat aan de boom hing.
zondag 6 april 2008 - 21:09
Lino

Tekst aangepast

Lino

Zijn er in Liquidambar geen kleiner blijvende soorten?

Liquidambar styraciflua Paarl ?

Of kijk hier eens: http://www.boomkwekerijleemreize.nl/index.htm
maandag 7 april 2008 - 09:05
Quercus

Quercus

om ook nog bij de zuilvorm te blijven kan je misschien ook eens de Prunus amanogawa proberen. Heeft niet echt een boomvorm (stuikvorm). Heeft niet echt een stam zoals je van een boom mag verwachten, maar groeit wel zuilvorming in de hoogte, geeft moeie bloemen en heeft niet al te veel plaats nodig.

Greetzz
maandag 7 april 2008 - 17:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon