menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bomen in kuipen

Ga naar meest recente reactie

minouke

Minouke

Welke bomen zouden in een kuip kunnen groeien, liefst een winterharde en hoe groot moet die kuip zijn?
of een groot gemetselde bloembak, maar hoe hoog moet die dan zijn?
Onderaan is het een betonnenvloer, ik zou natuurlijk onderaan op de zijwanden openingen laten voor waterafvoer

Het is een grote binnenkoer dat in de zomer erg warm kan zijn en ook erg winderig, de gebouwen zijn vrij laag, dus genoeg zon en regen.

zondag 9 december 2007 - 12:00
Tine

Tine

Ik heb een olijf ,boompioen,appel,nectarine en een blauwe regen in een kuip staan. Ik gebruik daarvoor grote metselkuipen en heel grote plastic bloempotten. In de metselkuipen maakte ik op ca 1 cm hoogte in het rond een paar afvoergaten en in de bloempotten moest ik er ook onderin wat maken.
De boompjes doen het goed maar je moet wel meer letten op het geven van water en voeding omdat ze er niet zelf aan kunnen komen.

Tine
zondag 9 december 2007 - 12:11
Esem

Esem

minouke,
als je er voor zorgt dat de inhoud van de gemetste bak of een pot, ruim groot genoeg is kan je veel soorten bomen in een kuip houden.
Wel zorgen dat deze regelmatig voeding en water krijgen.

Dan kan je jaren lang plezier beleven aan je boom in pot.
Ook is het aan te raden om de bomen of boompjes om de 4 à 5 jaar uit hun pot of bak te halen, en zoveel als kan het zand te verwijderen tussen de wortels , de boom terug planten in de zelfde bak of iets groter, maar moet niet echt,en geef dan de boom nieuwe grond,inwateren en voeding geven.
Het is natuurlijk wel een grote klus eens je boompje een heuse boom geworden is,maar als je om de 5 jaar de boom nieuw zand geeft zal je des te meer, langer plezier beleven aan je boom(en)
Ik hoop je hierbij een beetje voor geholpen te hebben.
Groetjes en nog een ptettige zondag verder.
Eddy,
zondag 9 december 2007 - 12:47
yeline

Yeline

Minouke,
Ik heb al enkele jaren boompjes in grote zwarte kuipen staan. nl:blauwe regen ,acer,malus,liguster,druivelaar,appel"ballerina" en vele buxussen. Die doen het elk jaar weer goed. Maar zoals Esem zegt wel zorgen voor water en voeding
Yeline
zondag 9 december 2007 - 13:50
minouke

Minouke

Geweldig hé! de keuze is groter dan ik dacht , ik zal dat dan zo moeten doen en om de 4 jaren de grond veranderen (iets voor de grote minou peis ik )
Appelboompjes lijken me wat
bedankt allemaal
zondag 9 december 2007 - 15:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon