menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Open tuinen in noord West-Vlaanderen

jdcoster

Jdcoster

Begin juni bezocht ik deze twee tuinen in Zedelgem.
Eerst de tuin van dhr. Wim Vanwassenhove, 80 are groot en gelegen op de gronden van een vroegere tomatenkwekerij.
Een deel van de serres werden behouden en worden benut als sier- en nuttuin.
Een formele tuin met strakke vijver geeft uit op een weids landschap met kikkerpoel en een schapenweide. Men vindt er daarnaast uitgestrekte borders met een uitgebreid assortiment vaste planten, bomen en struiken, fruithagen en een klein kwekerijtje.
Een bostuin is nog volop in aanleg.
Wim Vanwassenhove is tuinaannemer en zoon van de bekende Brugse tuinarchitect André Vanwassenhove. In de aanleg van deze tuin kan men, volgens mij veel van de stijl van vader Vanwassenhove terug vinden. Wim verrast me ook steeds met zijn enorme uitgebreide plantenkennis
Toegangsprijs:1,5€/persoon

[afbeelding verwijderd niet-https]

De tweede tuin, Topiary is de tuin van mevr.Standaert en ligt daar in de onmiddellijke buurt.
Het concept en de eerste grote aanleg is van de tuinarchitect Chris Ghyselen. Wie ooit de tuin van dhr. Ghyselen bezocht zal er ook veel van zijn favoriete planten uit zijn eigen borders in herkennen alsook de tuinkamers met monumentale hagen.
De eigenares voegde achteraf ook zelf nog wel stijlelementen toe. Ik denk vooral aan het gemengde dambordpatroon in buxus/taxus waarbij ieder vlak 1 m2 groot is. Zij is ook een rozenliefhebster en weet haar rozen zorgvuldig te kiezen.
Als ik aan haar tuin denk, komt me meteen weer die fantastisch lekkere geur in gedachten van de klimrozen die haar terras met uitzicht op de formele vijver, omringen
Het is een zeer arbeidsintensieve tuin die waarschijnlijk zowat al haar vrije tijd op slorpt. De kostennota voor het vele snoeiwerk zou ik zelf niet graag betalen.
De tuin is goed gekend, kwam al in meerdere 'boekjes' en staat geregeld op het programma van tuinreizen. Een aanrader dus. De toegangsprijs: 4€/persoon.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Beide tuinen zwaaien het volgend weekend 27/28 juni ook hun poortjes open voor geïnteresseerde bezoekers
zondag 21 juni 2009 - 23:52
jdcoster

Jdcoster

Met Picasa.
Gratis af te laden van het net.
Vriendelijke groeten
maandag 22 juni 2009 - 08:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon