menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aquaponics

Ga naar meest recente reactie

MrMax206

MrMax206

Ik heb mij eens verdiept in het aquaponics kweeksysteem geinspireerd door een vriend die een commerciële opzet maakt.
Ben eerst begonnen met gebruik van het water uit onze visvijver de start was prima maar door ophoping van o.a. algen uit deze vijver raakten de wortels van de planten "vervuild" .
Het voordeel van het systeem is dat je ook vis kan kweken op deze manier het is eenvoudig op te zetten zonder teveel kosten te maken.
In 4 - 5 weken heb je al mooie volle kroppen van diverse slasoorten.
Ik heb zaadjes van bloemkool, spitskool , tomaten, etc. in een "float" "geplant" met een speciaal foam blokje die ingekerfd is voor het zaad, te koop hier bij de "hydrocultuur" winkel
Meer info bij Aquaponics4you

Biologisch Tuinieren

zaterdag 14 april 2012 - 02:46
BOSVROUW

BOSVROUW

Dat lijkt me nu eens een ecologische manier om te tuinieren, maar zijn de voedingsstoffen (vitaminen,mineralen, vezels enz.) in de groenten dan evenwaardig aan groenten in aarde geteeld? Of is het enkel de zon en het licht die deze waarden toevoegen!
zaterdag 14 april 2012 - 09:24
MrMax206

MrMax206

De voedingsstoffen worden door de vissen geproduceerd terwijl de planten het water "zuiveren" en de schadelijks stoffen voor de vissen eruit filteren. (Nitriet en Nitraten)
De uitwerpselen van de vissen zorgen voor de voedingsstoffen het is dus ook zaak met een redelijk formaat vis ( geen guppie) het duurt ook ca. 3 weken voordart het systeen in balans is , ...tenzij men water uit een vijver kan bijvoegen
Het geven van protien rijk voedsel aan de vissen bevorder de groei van de planten ook door meer vissen "poep"
In ca. 3 weken tijd heeft men dan zeer smakelijke salade!

Op het internet is veel informatie te vinden googel naar aquaponice4you geeft veel informatie

Biologisch Tuinieren

zaterdag 14 april 2012 - 12:04
JoachimBongers

JoachimBongers

Aquaponics is de bom in het kweken van planten en vissen

Haast geen input nodig voor een gigantische output van vissen en planten.

Doch kweek ik ook planten nog op goudvissen en mollys dit omdat ik geen eigen vijver heb in mijn slaap kamer.
Daarom ben ik begonnen met het maken van kleine bakjes voor op het balkon vensterbank of in de kas .

Het resultaat is dat je prima groente kan kweken in inderdaad 3-4 weken of 2 maanden van uit zaad.
Op mijn YouTube kanaal van eigentuininhuis staan de ontwikkelingen op een rijtje.
Maar ik ben er maar druk mee

Nou wil ik ook een vijver met grote vissen
zaterdag 14 april 2012 - 14:56
MrMax206

MrMax206

Het is ook goed mogelijk om met en op een IBC container te kweken hier kunnen ook vrij grote vissen in.
De mogelijkheden zijn bijna eindeloos.......
Je kunt voor salade met een floating ( drijvend) systeem werken maar als je met b.v. Bloemkool wilt werken is een basis om de planten in te hebben prima te doen met die briunachtige klei bolletjes.......

Biologisch Tuinieren

zaterdag 14 april 2012 - 16:04
JoachimBongers

JoachimBongers

https:// URL GEBLOKKEERD 430969576918297.117488.317136918301564&type=1&l=fc009c462c

Hier nog wat foto's van De Bio Box 17 liter en een introductie filmpje
zoek op YouTube naar : Aquaponics De Bio Box 17 Liter Trailer
Mag geen link plaatsen wordt geblokkeerd ...

Hebben jullie ook foto materiaal van eigen productie?
zaterdag 14 april 2012 - 19:00
MrMax206

MrMax206

JoachimBongers

Mijn eigen opzet is momenteel afgebroken en straks +/- 6 weken word het opnieuw en groter opgebouwd, dit komt dan onder het Traditionele Thai Teakhouten huis te staan.
Ik zal een foto maken van een vriend zijn in aanbouw zijnde commercieele opzet.
Er is hier veel vraag voor salade(s) door de betere hotels.
Het teakhouten huis bouwen wij voor gasten van ons Lha's Place Homestay / Resort

Max

Biologisch Tuinieren

zondag 15 april 2012 - 01:24
Polplastron

Polplastron

Ik gebruik al jaren het water uit m'n aquarium om m'n kamerplanten water te geven en de drab uit m'n filter om ze te bemesten; gaat prima!
zondag 15 april 2012 - 12:25
MrMax206

MrMax206

Ook gebuik ik het water uit de visvijver om onze organische tuin te bewateren / sproeien en alles groeit uitstekend.

Biologisch Tuinieren

zondag 15 april 2012 - 13:16
poemadesign

Poemadesign

Hallo, Ik heb uw webpagina gevonden via Google. Ik heb een aquaponics systeem te koop. Misschien kent U wel iemand die hierin geïnteresseerd is. Met vriendelijke groeten.

www.2dehands.be/v/tuin-en-terras/overige-tuin-en-terras/m2004666414-aquaponics-compleet-systeem
zaterdag 5 augustus 2023 - 16:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon