menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomatenmeststoffen

Ga naar meest recente reactie

rialle

Rialle

Nog altijd ben ik op zoek naar de ideale meststoffen voor mijn tomatenplanten. Ik heb al wel eens advies gehad, maar ik kan het niet meer vinden wat ik toen heb opgeschreven.
Vorig jaar heb ik maar wat met koemestkorrels gestrooid, en mijn tomaten waren heerlijk, maar ik denk dat met de juiste meststoffen mijn planten toch beter zullen groeien en meer vruchten geven.
Kompost heb ik nog niet, die is nog in de maak in het vat. Dat zal iets voor volgend jaar zijn.

In tuincentra zijn meststoffen te koop met verschillende NPK gehalte, maar is dat wel biologisch of is dat kunstmest? Dan zijn er voor tomaten veel verschillende gehaltes NPK te koop, en alle merken hebben een verschillend gehalte, terwijl ze toch allemaal voor tomaten zijn! Ik snap er niets meer van! Maar als dat kunstmest is wil ik het sowieso niet, en hoef ik er ook geen informatie over!!

Door omstandigheden heb ik ook geen groenbemester gezaaid deze keer.

Wat kan ik mijn tomatenplantjes geven deze zomer, zodat ze flinke en sterke planten worden?

Groetjes Rialle

maandag 13 april 2009 - 11:49
annd6

Annd6

We mogen hier, dacht ik, geen merken noemen maar als ik het nu heel stilletjes zeg :
Osmo heeft biomeststof speciaal voor tomaten en DCM heeft ook biomeststoffen voor alle groenten.
Ik ben hier heel tevreden van. Ik doe ook een beetje lavameel erbij.
Groetjes
Ann
maandag 13 april 2009 - 14:35
an

An

koffie prut helpt ook zeggen ze
dinsdag 16 juni 2009 - 15:26
andre

Andre

Dit is meer voor slakken dat koffiegruis en met het voorgaande antwoord volledig akkoord

andre
dinsdag 16 juni 2009 - 19:23
lam

Lam

Hallo allemaal ,
Mest en meststoffen geven veel problemen, maar de cijfers geven het meest aan. men kan alle meststoffen met elkaar vergelijken, met moet wel in de gaten houden wat de betreffende planten nodig hebben , dat is het probleeem
Alle meststoffen worden is cijfers aangegeven met altijd de zelfde volgorde nl. N( stikstof) P ( fosfor) K (kali) Mg(magnesium) .De tomaat is een (K) kalivreter. Dus neem die meststoffen met een hoog K gehalte. Bonen hebben P nodig, tomaten ook best wat N.
Als je de behoefte weet van de planten of de groep welke je bemesten wil, vergelijk dan de cijfers ,. Bilogisch of niet biologisch dat geeft geen verschil.
Dus eerst enige studie naar de behoefte en dan de juiste samenstelling zoeken of naar de ongeveer juiste verhoudingen.
Veel pelzier.
maandag 27 juli 2009 - 21:26
ev121a

Ev121a


Ik heb vorig jaar thuis de tomaten voor gezaaid thuis op de vensterbank
boven op een kamer op het zuiden en daarna verspeent on potten van
5 cm in diameter naar een paar weken naar een grotere pot.
in maart in grotere pot gezet en in april in de kas gezet
de grond in de kas bereid ik voor met koemest en zeewier kalk en als de
tomaten in de grond gaan doe ik er salpeper mest bij en tomaten mest bij
dit doe ik meerdere jaren al maar twee keren veel water en daarna niet
meer te veel water in de kas dan komen er meer ziekten in de kas
afgelopen jaar heb ik heel veel tomaten geoogst.



addie

Biologisch Tuinieren

woensdag 20 januari 2010 - 16:30
greener

Greener

Ik heb momenteel een Amerikaans boek thuis liggen wat geheel in het teken staat van de kweek van (wedstrijd) tomaten.
Ik las in dat betreffende boek dat er meerdere onderzoeken zijn gedaan naar de bemesting.
Wat mij opviel is dat er staat dat de bemesting vóór het aanplanten al in de grond moet zitten zoals kalium omdat de planten daar tijdens de groei wenig meer van opnemen.
Dit staat dus in contrast met de tomatenvoedingen die tegenwoordig te koop zijn.
Groet,

Sebas
zondag 22 mei 2011 - 09:21
Eve

Eve

Is in B/NL geen Tomorite te krijgen? Dat is hier al jaren de klassieker.

maandag 23 mei 2011 - 11:37
greener

Greener

Waar is hier?
Maar net even gegoogled maar in NL niet te koop.

Sebas
maandag 23 mei 2011 - 11:52
Eve

Eve

Oh ja, Sebas, dat had ik inderdaad best even vermeld: Engeland. Het is een onmiskenbare rode verpakking en de laatste paar jaar maakt elke doe-het-zelf keten en grootwarenhuis er een eigen versie van. Kan ook gebruikt worden voor aardbeien etc.

http://www.lovethegarden.com/brands/tomorite


Als voedingsstoffen gebruikt worden, is het dan nog altijd nodig om na 5 bloemtrossen te plant te toppen?
maandag 23 mei 2011 - 20:30
Borsalino

Borsalino

Ik top pas als de tomaten het dak van de serre bereikt hebben.

Staan ze buiten of in de serre Eve?

Ben nu zelf aan het testen met vloeibare voeding, die ik zelf maak.

Voorraad bemesting die in de grond aanwezig is zoals Greener al aangaf.

Met vloeibare meststoffen schieten ze naar de hemel.
Die staan al 1.8 meter hoog.
Zal pas later blijken of daar de trossen niet verder uit elkaar hangen dan die in bemeste aarde staan.

De tomaten die in de bemeste aarde staan zijn meer gedrongen en een meer gecontroleerde groei, staan 60 cm hoog.
maandag 23 mei 2011 - 21:25
Eve

Eve

Ze staan in een serre, zo een plastieke die elk jaar op een andere plaats staat. De ge-ente tomaten zullen buiten moeten staan en in potten blijven, die planten zijn nu al 1m groot.

Ben benieuwd wat uw observaties gaan zijn aan het einde van het seizoen over die bemeste aarde.
maandag 23 mei 2011 - 23:40
annemiek123

Annemiek123

Doen jullie niet aan smeerwortelgier en brandnetelgier? Ik laat dat vaak in een emmer trekken en dan geef ik dat verdund aan de tomaten...werkt prima!
maandag 23 januari 2012 - 21:01
kenny001

Kenny001

ik lees hier dat er zelfs kalk gestrooid word in de serre voor tomaten nu is mijn vraag hoeveel gooien jullie per m2
zondag 4 maart 2012 - 19:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon