menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vlaco compost

Ga naar meest recente reactie

Markie

Tekst aangepast

Markie

Bij het zeven van aangekochte vlaco compost valt het mij steeds op dat daar toch wel behoorlijk veel hakselhout inzit.
Ongeveer 1 emmer halselhout op 2,5 emmers gezeefde compost.
Daar verterend hout veel stikstof uit de bodem haalt vraag ik me af of het wel verstandig is op die compost ongezeeft in te frezen?
maandag 31 december 2007 - 12:37
printemps

Printemps

hallo

wees blij dat dat alles is
bij mij zat er bij de aangekochte compost het volgende bij
steentjes
stukjes zwarte plastik
groene stukjes(lijkende op afsluitingsdraad)

te laat gezien dat het erin zat
na een regenbui was het zichtbaar

plezant als je net uw tuintje hebt laten afgraven
omdat er veel rotzooi was van vorige eigenaars(+de verbouwingen)

mvg

an

vrijdag 4 januari 2008 - 18:06
compostmeesterjv

Tekst aangepast

Compostmeesterjv

Hallo,

Ik ben zelf een compostmeester die zeer veel met VLACO compost in aanraking kom,
ik ken dat probleem en is al vaak doorgegeven naar VLACO,maar de compost die men bij ons op het containerpark kan verkrijgen is op dit moment van goede kwaliteit,om te mulchen of toe te dienen op pas gepit land is het niet erg dat er houthaksel tussen zit,het zal ook niet veel voedingstoffen uit de grond ontrekken.

mvg

de compostmeester

http://www.bloggen.be/compostmeester
vrijdag 11 januari 2008 - 00:43
Uvacrispa

Uvacrispa

Beste,

Wij hebben zeer goede ervaringen met Vlaco-compost. Let wel je hebt in feite twee compost behoeften afhankelijk van de planten waar je compost wil toepassen. Voro de moestuin heb je best compost op basis van kruiden. deze wordt gedomineerd door bacteriën. Voor houtige gewassen (kleinfruit) gebruik je best een compost die wordt gedomineerd door schimmels (houtige compost).
Een goede compost bevat voldoende ruw materiaal om de bodemstructuur langdurig te verbeteren. Het klopt dat voor omzetten van organisch materiaal er wat stikstof nodig is. Goede compost bevaty echter voldoebnde stikstof om voortdurend wat stikstof vrij te maken zodat de planten regelmatig kleine hoevelheden stikstof ter bechikking krijgen (in tegenstelling tot de normale meststoffen, die na toediening in overmaat aanwezig zijn, en kort nadien al zijn uitgespoeld). Bij regelmatige toediening van compost krijg je een zeer goede ionenbalans in de bode. Uit recent onderzoek is gebleken dat regelmatig gebruik van compost het toedienen van extra meststoffen en kalk overbodig maakte (de industrie zal het graag horen ).
Als je hakselhout gebruikt is het daarentegen wel wenselijk om wat traagwerkende stikstof mesttsof toe te dienen...

Denk er ook bij dat Vlaco compost een zegen is voor het leefmilieu. Immers anders moest deze tuinafval -in afwachting van een betere methode- worden verbrand ...
zondag 13 januari 2008 - 18:34
compostmeesterjv

Compostmeesterjv

dat klopt volkomen het geen je hier schrijft,ik heb als compostmeester ook zeer goede ervaringen bij het gebruik van vlaco compost,maar jammer genoeg is het bij ons verkeerd gelopen bij het afvullen van zakken,zodat we een tijdje zonder de compost moesten stellen,daar
ivarem beslist had om deze comppost van hun containerparken te halen,wegens teveel aanwezigheid van vreemde stoffen zoals plastiek,ed in de compost,gelukkig voor ons is dat probleem nu van de baan en kunnen we terug een zuivere compost gebruiken,en zoals je reets schrijfde vlaco compost is inderdaad een zegen voor ons leefmilieu.
mvg,
zondag 13 januari 2008 - 23:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon