menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Voor ons allen van belang - teken de petitie

Ga naar meest recente reactie

Jonna

Jonna

Misschien is het al ergens eerder op het forum gezet, maar ik kon het niet vinden.
Lees hier waar het om gaat.
http://www.seed-sovereignty.org/NL/



vrijdag 15 april 2011 - 21:04
Gehenna

Gehenna

Dus ...
Jaja, goe bezig zou ik zo zeggen.
Wat is hun bedoeling in feite? Ach ja, hetzelfde als de olie- en wapenindustrie.
zaterdag 16 april 2011 - 11:42
sugar

Sugar

De bedrijven die betere planten ontwikkelen zoeken gewoon naar mogelijkheden om hun inspanningen te verzekeren.
Het pamflet is helemaal niet duidelijk en hoopt een heleboel verschillende dingen op een hoopje
Ik zal zoiets nooit tekenen, ook al staan er tussen alle eisen een aantal zaken waar ik het mee eens ben
zaterdag 16 april 2011 - 22:44
iecee

Iecee

deze rubriek wordt niet zoveel gelezen
je zet het beter bijn planten en bloemen
zondag 17 april 2011 - 08:28
Jonna

Jonna

De petitie is vertaald naar het nederlands, en is inderdaad niet volledig juist vertaald. Een terechte opmerking van 'sugar'dus.
Ik heb hem echter ook in het engels en duits gelezen en dan is het iets duidelijker.
Op zich is er niets op tegen dat er kwekersrechten zijn, maar als die er ook op neer komen dat als je gewas toevallig bestoven is door bijv. een genetisch gemanipuleerd gewas, betekent dat dat je die zaden niet meer mag gebruiken, ruilen of verkopen. In de VS heeft een groot concern een rechtszaak hierover gewonne. Er waren daar boeren die hun velden met een graansoort hadden ingezaaid, maar in de buurt was ook genetisch gemanipuleerd (GM)graan (onder patent/kwekersrecht) gezaaid. Het zaad van dat GM graan en het oorspronkelijke graan van die boeren hebben zich gekruist. Die boeren mogen nu dus niet meer de zaden van hun eigen geteelde graan gebruiken om opnieuw te zaaien.
Dit is 1 van de dingen die de Europese concerns ook hier in Europa willen.
Dit is voor veel mensen ver van hun bed. Maar het heeft nog veel verdergaande consequenties. Ze willen ook een verbod op de handel of ruil van veel gewoon in de natuur voorkomende planten. Hoe dit juridisch mogelijk is weet ik niet, maar als de grote concerns dus een GM versie van bijv. de Lupine maken vanuit bijv. de Lupinus polyphyllus, willen ze de totale handel van zaden en planten van de Lupinus polyuphyllus verboden hebben, terwijl dat een gewoon in de natuur voorkomende plant is.
Het zal zich in eerste instantie voornamelijk richten op tuinbouwgewassen, dus sla, boontjes ,wortelen, etc. Maar dat betekent wel dat ieder die dat wil ruilen of verkopen (ook als particulier) in overtreding is. Als de wet er eenmaal is, dan gaat het zich steeds verder uitbreiden, ook naar de gewone tuinplanten toe.
En nogmaals, ik ben het er mee eens dat er kwekersrechten bestaan op cultivars, maar ik vind het onaanvaardbaar als ze de handel in de gewone natuurlijke soorten gaan verbieden.

Wellicht denken veel mensen dat het allemaal wel mee zal vallen. Zelf heb ik een andere ervaring.
Een aantal jaren geleden was ik net begonnen met het aanbieden van mijn zaden, zowel om te ruilen als te verkopen. Ik had toen nog niet gehoord van kwekersrechten, groen als ik was in dat soort dingen.
Onder de zaden die ik aanbood was een plant waarop kwekersrecht geldt. Ze hadden me snel gevonden en ik kon met de grootste moeite ze van een rechtszaak weerhouden. Ze geloofden niet dat ik niets wist van kwekersrechten omdat ik best wel veel zaden aanbood (toendertijd zo'n 50 soorten) Ik heb ze uiteindelijk kunnen overtuigen dat de zaden van die plant de enige waren die een kwekersrecht hadden en dat ik daar nog nooit van gehoord had.

Ik kijk nu alles na op kwekersrechten als ik mijn zaden ter ruil of verkoop aanbiedt. Niet alleen in Europa, maar wereldwijd.

Als de Europese wetgeving de concerns volgt, kunnen wij niet meer zomaar zaden of planten ruilen, zelfs niet meer van de natuurlijk voorkomende soorten. De boetes zullen te hoog zijn en de liefhebbers moeten 'ondergronds' gaan, hetgeen met de huidige technologie nauwelijks mogelijk is, omdat alles wat zich op het internet afspeelt nagezocht kan worden. Alleen ruilen met buren, vrienden en familie zal dan op termijn nog mogelijk zijn.

En wat wellicht weinig mensen betreuren, maar mij wel, is dat er dan heel veel oorspronkelijke soorten verdwijnen zullen. Zaadbanken over heel de wereld proberen zoveel mogelijk soorten in stand te houden, maar zijn machteloos als de wetgeving er door komt.


zondag 17 april 2011 - 22:07
Gehenna

Gehenna

Hebben cursus gevolgd bij sabam ...
vrijdag 22 april 2011 - 00:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon