menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bruine luizendiertjes

Ga naar meest recente reactie

Zaroaster

Zaroaster

Hallo
Nogmaals een belangrijke vraag. Ik zie nu opnieuw van die kleine donkerkleurige insecten op sommige lophophora's lopen. Ze zijn heel klein en hebben een ronde figuur en kunnen snel lopen. Kan het om spint gaan (red spider mite)?
Hoe kan ik deze beesten het beste bestrijden? zonder dat de planten aangetast worden. Wie kan me tips/advies geven?
Alvast bedankt.
woensdag 4 augustus 2010 - 09:10
Jeannette1

Jeannette1

Hai Zaroaster,

Ik kan je niet helpen, maar hopelijk kun je iets vinden in deze geweldige site!
Ik wens je veel suc6 en sla deze site op in je favo's, kun je altijd nodig hebben!

http://www.soortenbank.nl/hoofdgroepen.php?groep=Kevers+en+torren&selectie=28&hoofdgroepen_pad=%2C1%2C5%2C28

Suc6 en groetjes,Jeannette
woensdag 4 augustus 2010 - 09:27
Pieter

Pieter

Lophophora is zo'n zachtvlezige cactus en die zijn doorgaans gevoelig voor spint. Behandelen met een acaricide, tebufenpyrad (masai van Bayer) en spiromesifen (oberon van Bayer) werken heel erg goed. Verder heb je hexithiazox tegen de eitjes en zwangere vrouwtjes en abamectine tegen de mobiele stadia. Ik raad je aan eerst met het eerstvernoemde te behandelen.
En laat je geen olie aansmeren tegen spint. Werkt ook, maar je planten zullen groen uitslaan
Maar uiteraard moet je eerst ZEKER ZIJN dat het om spint gaat alvorens je gaat behandelen.
woensdag 4 augustus 2010 - 09:37
Zaroaster

Zaroaster

Bedankt voor jullie reacties.
Pieter, ik heb een vraagje. Als ik de masai van Bayer zal gebruiken, kan ik beter vloeistof op de plant spuiten of van onderen mengen en als water geven? want ik wil echt niet dat planten weer verkleuren.
Alvast bedankt. Hoe kan ik vaststellen dat het om spint gaan?
Wat ik zie zijn kleine insecten. Ik kan ze pakken en op mijn hand leggen en dan zie ik ze snel heen en weer lopen. Beetje bol (bolle kont hebben ze) en lijken beetje op teken.
Alvast bedankt.
woensdag 4 augustus 2010 - 09:59
Pieter

Pieter

Alle acarididen die ik aangaf zijn contactgiffen, dus bespuiten. Masai is een WG, dus bevat geen olie of zo. Je moet gewoon de aangegeven hoeveelheid in water oplossen en bespuiten. Zoals aangegeven op de verpakking. Vertrouw je het niet, doe dan wat ik je de vorige keer gezegd heb: eerst eens testen op een minder zichtbare plaats of op een 'lelijke' plant en een dag of zelfs twee dagen wachten. Best 's avonds behandelen.
Spint zijn géén insecten, maar mijten, net als teken trouwens. Vnadaar dat insectiden doorgaans niet zullen helpen.
woensdag 4 augustus 2010 - 11:24
Pieter

Pieter

Om het zoeken te vereenvoudigen, hier het etiket:
http://www.bayergarden.nl/scgardenblx/multimedia_nlnl.nsf/0/C1256C1E0038B867C1256CEC004EA9A1/$File/Masai%2010%20g%20vouwdoos%20(11-11-2005).pdf?OpenElement
Dus 0,2 gram per liter gebruiken.
woensdag 4 augustus 2010 - 11:26
Pieter

Pieter

Het zou natuurlijk ook kunnen dat Willy gelijk heeft en dat het de fluweelmijt is. Deze worden 2-5mm groot, terwijl spint 0,2-0,5mm groot worden. Spint is met een goed ook wel degelijk zichtbaar hoor en dat kruipt ook rond
Indien het fluweelmijt is, dat is volstrekt ongevaarlijk voor de plant. Dat beestje zuigt bloed van andere insecten.
woensdag 4 augustus 2010 - 17:26
Zaroaster

Zaroaster

De beesten zijn alleen zwart van kleur. Ze zijn klein, ronde achterwerk en lopen snel heen en weer. Ik ben met de plant naar een tuincentrum geweest en de meneer herkende de beestjes niet als spint. Hij zei dat het wel een vorm van mijt kan zijn of spint. Hij zei ook dat het een onschadelijk beestje kan zijn voor de plant. Ik neem per plant een paar insecten waar die ik ieder keer met mijn hand weghaal en doodknijp en over een paar uur zie ik soms een paar weer.
Ik heb vandaag 1 plant met bayer massai bewerkt en ben benieuwd naar resultaat.
Wat voor beesten kunnen het zijn? ik weet dat een paar planten (die bij koehres komen) volgens hem elast hadden van californian fligh of spider ofzo (zoiets noemde hij het ) en zei dat de beestjes uit holalnd komen.
Weet iemand daAR meer over?
woensdag 4 augustus 2010 - 18:21
Pieter

Pieter

Californische thrips? Die kunnen grijsachtig van kleur zijn, niet in grote aantallen aanwezig, erg beweeglijk en schadelijk voor je planten.
De planten aangieten met imidachloprid zou moeten helpen.
Zoek eens op google naar foto's van Frankliniella occidentalis. Maar als ze dát niet herkennen in een tuincentrum, dan is het tijd dat die meneer een andere job zoekt...
Maar je hebt dus planten gekocht die deze insecten op zich hadden en deze zomaar bij de rest gezet zonder te te behandelen en ze in quarantaine te zetten? Quarantaine hoor je zelfs te doen met gezond lijkende planten, dus des te meer als je weet dat ze iets hebben...
woensdag 4 augustus 2010 - 18:29
Zaroaster

Zaroaster

Ik heb een foto gevonden van een insect die precies op die insecten van mijn planten lijken. ene Amblyseius degenerans
weet u Pieter wat ik hiermee aanmoet? Hoe moet ik dat behandelen. Af en toe zie ik ook van die californische thrips in mijn kas naar binnen vliegen en naar buiten gaan. Wat is imidachloprid? en is het schadelijk voor de plant? geeft het vlekken ofzo?


En hoe moet ik Amblyseius degenerans bestrijden? helpt dat middeltje die tegen spint is tegen hen?
woensdag 4 augustus 2010 - 18:48
Pieter

Pieter

De mijt die je aanhaalt, Amblyseius degenerans, is een ROOFmijt, dus een mijt die in de biologische bestrijding wordt gebruikt om thrips te bestrijden. Niet bestrijden dus.
Wat is imidachloprid? Lees je vorige topic nog eens door: toen heb je dat toegepast in een spray, wat je nodig had was de gietoplossing.
woensdag 4 augustus 2010 - 18:52
Pieter

Pieter

Kan je niet gewoon een goeie foto maken van je probleem? We zitten hier maar te gissen en het diertje lijkt soms van vorm te veranderen en plots lijken het er wel twee te zijn ...
woensdag 4 augustus 2010 - 18:53
Zaroaster

Zaroaster

Maken van een foto is erg lastig omdat ik niet weten hoe zn klein beestje te kunnen fotograferen?
In de winkel konden me niet genoeg info geven over verschillende producten;
Wat is Imidacloprid? U zei dat ik het al gebruik had. Is massai een imidacloprid?
Wat ik aangaf was dat ik soms calfornian thrips in mijn kas zie vliegen (heen en weer) en de beesten die op de planten zijn zijn bijna zeker weten Amblyseius cucumeria. Ik zal proberen met de camera van mijn vriendin een foto van de beesten maken morgen (na mijn werk) en de fotos online zetten.
woensdag 4 augustus 2010 - 19:16
Pieter

Pieter

Woon je soms naast een paprika- of komkommerteler? Het zou me sterk verwonderen dat die roofmijten zomaar uit het niets in je kas komen.
Admire N is wat je nodig hebt tegen wortelluizen, wolluizen en thrips. De vorige keer had je capypso spray gebruikt, wat thiacloprid is, bijna hetzelfde als imidachloprid
woensdag 4 augustus 2010 - 19:22
snah

Snah

Even een kleine opmerking.
Je hebt het over beestjes die over de plant lopen maar niet over schade aan de plant.Is het wel nodig om risico te gaan lopen met allerlei vage bestrijdingen waarvan je eens weet of het de goede is.
Misschien maak je meer kapot dan dat je verbeterd.
Als het Amblyceius is doen ze geen kwaad en kan je beter niets ondernemen
Hans
woensdag 4 augustus 2010 - 19:36
Zaroaster

Zaroaster

Bedankt voor zoveel reacties.
Ik kan een Admire N kopen maar krijg ik geen vlekken op de planten? is dat op basis van olie? kan ik het van onderen geven of op de plant spuiten?
woensdag 4 augustus 2010 - 19:38
Pieter

Pieter

Snah, je hebt volledig gelijk! Daarom dat we ook proberen eerst iets te identificeren vooraleer te behandelen. Er was ook al sprake van de fluweelmijt en nu een roofmijt. Beide eerder nuttig dan schadelijk. Ik zei eerder al dat men er eerst zeker moet van zijn dat het spint is. Blijkbaar heeft er iemand niet zoveel geduld
Wat admire betreft, kijk gewoon eens wat dat product is en hoe je het toepast en je weet genoeg. De website van de fabrikant misschien eens bezoeken?
woensdag 4 augustus 2010 - 19:58
succulentimon

Succulentimon

Is er al schade aan de plant te zien?

"Beestjes" die "snel over en weer lopen", klinkt nogal actief, als ze nog geen schade aan uw planten hebben, dan is het NIET erg, laat ze wat heen en weer lopen!


simon
donderdag 5 augustus 2010 - 09:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon