menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Cactus ziek

Ga naar meest recente reactie

cactelders
zondag 23 maart 2008 - 21:10
kaktuskid

Kaktuskid

een extra dosis aspirine voor de planten??
Ik zal er aan denken als de echinocereussen beginnen bloeien
Met zo'n bloem zullen die manne wel koppijn krijgen denk ik
Ik zal bij de apoteker alvast een extra doosje meenemen
en dan zeggen : nee, nee t'is niet voor mij, maar voor mijn planten.

Bedankt voor de tip
zondag 23 maart 2008 - 21:47
cactelders

Cactelders

Das niet bedoeld als tip hoor ,gewoon stof tot nadenken ,ik hoor liever eerst ervaringsdeskundigen aan het woord !
zondag 23 maart 2008 - 21:50
kaktuskid

Kaktuskid

Dirk,
Ik ben nog niet van plan om een bruistablet in de gieter te doen.
Maar het is wel een leuk weetje dat planten ook reageren op stoffen
die ook mensen kunnen genezen.
maandag 24 maart 2008 - 13:53
Pieter

Tekst aangepast

Pieter

Het feit dat salicylzuur het afweersysteem van de plant van dienst is is zeker niets nieuws. Het wordt zelfs soms commercieel toegepast. Nadeel is echter dat de planten vaak zo robuust worden dat ze slechts weinig meer bloeien. Dit artikel beschrijft wel een ander effect. Namelijk dat deze stof alternatieve wegen op de virussen inwerkt en dus niet via het afweersysteem van de plant.
Interessant.
maandag 24 maart 2008 - 18:53
cactuszot

Cactuszot

Dit artikel viel mij op omdat ik eigenlijk ook aspirine gebruik voor mijn planten en wel als geneesmiddel tegen "de zwarte vlekken, die je nogal eens vindt op echinopsissen en tricho's". Dit fenomeen schijnt door een bacterie of virus te worden veroorzaakt en doodt de plant niet, maar ontsiert ze danig. De zwarte vlekken kunnen soms zo overvloedig voorkomen dat de plant niet meer om aan te zien is. De zwarte vlekken liggen er als het ware bovenop, eerder zwarte bultjes en kunnen ook op andere geslachten voorkomen (heb ze al gezien bij parodia's en gymno's).
Het toevoegen van aspirine aan het gietwater als behandeling heb ik uit een boekje van een Mevrouw Desender (stond erbij als niet wetenschappelijk bewezen, maar bij mij werkt het wel).
Heeft iemand weet van andere middeltjes tegen dit fenomeen ?

Geert
zondag 24 augustus 2008 - 21:36
Pieter

Pieter

Een erg goed bewortelingsmiddel zijn BEPAALDE algenextracten. Het overgrote deel bevat een overmaat aan cytokinines, enkele hebben de balans op de auxines liggen. Bij cactussen heb ik het nog niet getest (vandaag de eerste fles meegebracht), maar bij alle planten waar ik het al getest heb waren de resultaten duidelijk zichtbaar.
dinsdag 16 september 2008 - 13:40
Pieter

Pieter

Mja, voor zover je eraan zal geraken he in België. Algaren van GREEN HAS Italia is een erg actief algenextract (van mijn intussen ex-werkgever). Stimuleert wortelvorming en bloei en bevordert opname via het blad van pesticiden en mestoffen. Verschil in droogteresistentie en bloei resulteert zich bij meloen bv door een kleine 10% meer vruchtzetting en na de eerste oogst (waarna bemesting wordt weggelaten en water serieus gereduceerd) een tweede vruchtzetting. Ik ben van plan om het vooral op epifieten en zaailingen te gebruiken. Het product bestaat in België ook, maar België is één van de weinige landen waar het als 'wit product' op de markt is. Ik weet niet onder welke naam...
dinsdag 16 september 2008 - 16:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon