menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ziekte rozen

Ga naar meest recente reactie

Flowertje

Flowertje

Reeds in de lente kreeg ik op de rozen zieke bladjes te zien. Omschrijving: gele plekken met donkere kleinere puntjes daarin. Een tijdje heb ik dit onder controle kunnen houden, maar aangezien mijn tuin vol rozen staat, loopt het momenteel de spuigaten uit. Tot overmaat van ramp zet deze ziekte zich nu ook over naar alle andere planten: hortensia's, seringen, campanula's, lupinen, viburnum, mijn radijzen en ook mijn pas gezette kruidentuintje ontsnapt niet aan deze plaag.
Nu is het me tijdens fietstochtjes ook al opgevallen dat wel meerdere hagen en bomen te lijden hebben onder dergelijke ziektesymptomen. Zijn mijn rozen bijgevolg wel de aanstekers? Zijn dit twee verschillende ziekten? Wie kan me zeggen wat dit is en hoe ik dit kan verhelpen/voorkomen. Ik heb net massa's jonge zaailingen omdat ik mijn tuin wil omvormen tot een cottagetuin en heb dus schrik dat ook zij hier niet aan gaan ontkomen...[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 11 juni 2007 - 02:10
gille

Gille

Ik heb er achter gezocht en ik denk dat het dit is:

Schimmels vormen een hardnekkig te bestrijden aantasting van uw rozen. De meest voorkomende schimmel op rozen is de zogenaamde meeldauw. Deze aantasting is te herkennen aan witte stipjes op vooral de onderzijde van de bladeren. Zonder bestrijding worden de bladeren naderhand geel en vallen af. Meeldauw is te bestrijden door regelmatig (zeker 1x per veertien dagen!) met zwavelpoeder te stuiven. Merken zijn bijvoorbeeld: Luxan Spuitzwavel en Bio-S. Andere middelen om meeldauw te lijf te gaan zijn verkrijgbaar onder de merknaam Ronilan (de werkzame stof hierin is vinchlozolin) of Asepta Funginex met als werkzame stof triforine.
maandag 11 juni 2007 - 02:29
minouke

Minouke

dit is sterreroetdauw, klikt eens op google afbeelding en vergelijk en daar gaat ge ook de remedies vinden

groetjes
maandag 11 juni 2007 - 04:30
tuinlief

Tuinlief

Dag, het is inderdaad sterrenroetdauw. Rozen zijn er gevoelig voor. Het is een schimmel, de blaadjes die afvallen zorgen ervoor dat ook het volgend jaar de rozen aangetast worden. Je roos gaat er niet van dood, alleen ziet je roos er na enige tijd niet zo gezond meer uit. Je moet dus preventief behandelen en om de tien dagen nabehandelen. Je kan hiervoor Rosabel gebruiken, specified ontwikkeld voor rozen. Er zijn echter ook nog andere goeie produkten op de markt. Een meer milieuvriendelijke methode is de aangetaste bladeren systhematisch te plukken en ze vooral niet op de composthoop te gooien maar in de zak voor restafval zodat ze verbrand worden. Wel een slopend werkje als je veel rozen staan hebt. Succes.

Tuinlief
maandag 11 juni 2007 - 07:03
minouke

Minouke

gelijk tuinlief zegt Rosabel, vind ik ook de beste hoor, ik heb er hier verschillende merken maar ze helpen matig

groetjes
maandag 11 juni 2007 - 14:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon