menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dahlia knollen opgraven of niet

Ga naar meest recente reactie

sofiecaes13

Tekst aangepast

Sofiecaes13

Mijn dahliaknollen (10 soorten) zitten al 2 jaar in de grond. Ik had van elke soort nog resterende knollen (al 2 jaar in bewaring) maar deze hebben de bewaring niet overleefd. Ze zaten verpakt in papieren zakjes en de tuinberging maar ik vond ze volledig verschrompeld en met schimmelplekjes terug. Deze zijn dus onbruikbaar.

De knollen die in de tuin overwinteren verwenden me vorige met prachtige bloemen.
Dit jaar wil ik de tuin wat herschikken. Het plan was dus om de oude knollen op te graven en op te offeren en de bewaarde uit te planten.

Omdat de bewaarde knollen het niet overleefden vrees ik echter dat ik met niets ga eindigen. Kan ik de knollen nu uit de grond halen en eventueel in potten voortrekken om te kijken wat dat geeft? Of bestel ik maar best gewoon alles opnieuw ????

Alvast bedankt voor jullie advies


vrijdag 29 maart 2024 - 14:50
deHaan

DeHaan

De knollen waar je vorig jaar zoveel plezier van had, kan je rooien en op een andere plaats neerzetten.
Hou er rekening mee dat ze heel veel groter zijn dan toen je ze plantte.
vrijdag 29 maart 2024 - 18:51
dries944

Dries944

De knollen die ik vorig jaar in de grond liet zitten zijn allemaal weggerot door de natte herfst,winter. Tis hier zandgrond dus ja ,grote kans dat je niks meer kan recupereren. De mooiste heb ik uitgehaald.
Knollen in bewaring moet je uitplanten in de lente want door de hogere temperatuur komen er uitlopers en als ze dan geen vocht hebben verschrompelen ze.
vrijdag 29 maart 2024 - 22:21
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Als de Dahlia’s in de grond overleeft hebben, dan kan je die nu opgraven, verdelen en terugplanten.
Of ze overleefd hebben weet je snel: ofwel vind je ze intact terug, ofwel vind je niks of wat weggerot overblijfsel…
Gevroren heeft het niet of nauwelijks dat is al positief, maar het is wel erg nat geweest en dat hebben ze niet zo graag.

Wat die ‘bewaarde’ Dahlia’s betreft: je kan ze enkel tijdens de winter bewaren, geen enkele knol overleeft twee jaar lang in bewaring.
zaterdag 30 maart 2024 - 14:17
sofiecaes13

Sofiecaes13

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik weet wat me te doen staat ???? We hebben al wat knollen teruggevonden dus ze hebben het gelukkig wel overleefd. Maar ik speelde op safe dus ik heb ook 10 mooie nieuwe soorten besteld ????. Dan ben ik zeker dat we in augustus weer volop vaasjes kunnen vullen. ????????
zondag 31 maart 2024 - 12:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon