menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Antie worteldoek leggen

Ga naar meest recente reactie

sparkyy

Sparkyy

Is het mogelijk om anti worteldoek te leggen over onkruid heen?
Of moet het eerst verwijderd?
donderdag 28 maart 2024 - 18:31
WiPe

WiPe

Als je anti-worteldoek wil leggen tegen onkruid kom je bedrogen uit; Op den duur ligt daar voldoende organisch materiaal op om platen te laten groeien, die met hun wortels door het geweven doek geraken.
Het eindresultaat is dat je net zoveel onkruid hebt als voordien en dat je heel veel moeite moet doen om dat doek nog te kunnen opruimen.
donderdag 28 maart 2024 - 18:57
PeterC

PeterC

Om rechtstreeks op je vraag te antwoorden: ja, je kan anti-worteldoek over onkruid heen leggen. De onkruiden zullen eronder verstikken.

Maar, wat WiPe zegt klopt ook.

Anti-worteldoek kan een eerste stap zijn die je gebruikt om onkruiden te verstikken.

Wat wil je met de anti-worteldoek bereiken? Waar wil je het aanbrengen?
donderdag 28 maart 2024 - 20:29
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Als het je bedoeling is om het onkruid te onderdrukken en kwijt te geraken, dan gebruik je beter de natuurvriendelijke karton-methode. Zie o.a. https://yggdra.be/waar-gebruik-ik-karton-in-de-moestuin-en-waar-niet/

Nadelen van (anti-)worteldoek:
- je vervuilt je grond met micro-plastics
- zoals WiPe al schreef: planten wortelen er graag in
- je kan het achteraf zelden helemaal verwijderen zonder al je planten uit de grond te halen

Op de foto zie je de onderkant van een worteldoek dat ik ooit onder een vierkantemeterbak had gelegd. De wortels die je ziet zijn o.a. van een vijgenboom die twee meter verder staat. Ook kweek is dol op worteldoek.

Bloemen & Planten

donderdag 28 maart 2024 - 22:53
sparkyy

Sparkyy

Bedankt voor de reactie's
Ik ben van plan om er in een letar stadium frind over te leggen vandaar mijn vraag
zaterdag 30 maart 2024 - 06:57
leerling

Tekst aangepast

Leerling


Enige kans dat ik je ertoe kan overhalen om schors te gebruiken i.p.v. grind?

Grind is gauw uitgestrooid, maar een pest om weer weg te krijgen. (Er zijn hier plekken in de tuin waar ik, na meer dan tien jaar, nog altijd grind "wied".)
Grind oogt netjes wanneer het pas gelegd is, maar de tuinen in de buurt waar grind gestrooid werd zien er na een vijftal jaren heel wat minder fraai uit.
zaterdag 30 maart 2024 - 11:52
WiPe

WiPe

Je kan dat gerust doen. maar kom niet klagen achteraf. Zelfs tussen grind op een worteldoek groeit op den duur onkruid.
zaterdag 30 maart 2024 - 17:41
dries944

Dries944

En wat kan je anders gebruiken dan grind bij een oprit die waterdoorlatend moet zijn? Daar heb je nie veel andere keuze dan grind lijkt me. Meestal met worteldoek.
zondag 31 maart 2024 - 23:46
Roeli

Roeli

Niet alle onkruid komt uit de grond. Veel komt door de wind en door vogeltjes..
maandag 1 april 2024 - 11:06
leerling

Tekst aangepast

Leerling

@Dries944
En wat kan je anders gebruiken dan grind bij een oprit die waterdoorlatend moet zijn?
Een paar ideetjes:
- grindtegels met houtsnippers of schors
- als je een nettere uitstraling wil: perzikstenen https://www.deduurzametuin.nl/winkel/tuin/halfverharding/mix-halve-perzikstenen/
- twee rijen stenen (of halfverharding) met daartussen een lage bodembedekker
- grastegels

Niet alles is overal even bruikbaar. Als er constant een auto op de oprit staat, maken planten geen kans
maandag 1 april 2024 - 13:53
PeterC

PeterC

En wat kan je anders gebruiken dan grind bij een oprit die waterdoorlatend moet zijn? Daar heb je nie veel andere keuze dan grind lijkt me. Meestal met worteldoek.

Tussen de straat, de asfaltstrook, en de perceelgrens hebben wij een strook van zo een 3m breed. Dat is eigenlijk grond eigendom van de gemeente.
Daar heb ik ter hoogte van de oprit ook grind gelegd, en vind ik prima.

Die worteldoek heb je niet nodig.
Graaf aarde weg tot je een laag grind kan aanbrengen van zeker een 10cm dik.
Langs onder komt daar niets door.

Maar zoals al eerder aangegeven, na verloop van jaren komt er stof en aarde tussen het grind, afkomstig van de regen, de wind en van de banden van de auto's. En daarin zal onkruid wortelen.
Eénmaal per jaar zal je dat onkruid moeten verwijderen, en dat zal manueel moeten gebeuren, om de strook netjes te houden.
maandag 1 april 2024 - 17:46
dries944

Tekst aangepast

Dries944

Merci voor het artikel wipe

In de tuin gebruik ik het idd niet tenzij je een stuk gras wil afdoden om daar een border van te maken ofzo,dus das maar tijdelijk! Maar da kan je ook doen met karton en mulch erop wat nog beter is.

Alleen op een oprit kan me dit nuttig lijken aangezien daar geen planten groeien. Zonder doek zullen aanwezige wortels van paardebloem in de grond wel komen piepen volgens mij. Die groeien hier met gemak op m'n oprit,echt sterk onkruid!
zaterdag 6 april 2024 - 10:35
PeterC

PeterC

Worteldoek of niet, paardebloemen zullen er komen. Van bovenaf niet van benedenaf.
zondag 14 april 2024 - 21:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon