menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Keizerskroon in kleigrond

Ga naar meest recente reactie

Marieke82

Marieke82

We hebben last van mollen en woelmuizen en ik dacht nu in oktober keizerskroon bollen te planten. Blijkbaar is dit eerder een plant voor zandgrond en wij hebben zware kleigrond. Iemand ervaring met deze plant?
zondag 10 september 2023 - 08:57
Tuinprins

Tuinprins

Het is een fabeltje dat de keizerskroon woelmuizen en mollen ECHT uit de tuin verdrijft. Ze gaan er misschien een eindje vandaan (20 cm!) maar echt weggaan doen ze niet. Verkopers houden deze mythe in stand omdat het de verkoop bevordert.

Fritillaria imperialis is niet geschikt voor aanplant op zware klei. Is in de winter te nat en dan kan de knol gaan rotten. Zelfs als je de bol zou planten op een laag grind (voor drainage) dan nog denk ik dat de keizerskroon het te nat heeft.

Als je mollen en woelmuizen echt uit de tuin wilt hebben dan zul je met klemmen aan de gang moeten.


Gegroet, de tuinprins
zondag 10 september 2023 - 10:41
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Je kunt knoflook persen en in de openingen neerleggen . Baat het niet het schaad ook niet. En ik ging nog even op zoek. Carbid kan ook. Wel extreem vind ik.
zondag 10 september 2023 - 15:23
PeterC

PeterC

Woelmuizen ken ik niet maar mollen wel.

In onze tuin, vroeger thuis, zaten regelmatig mollen. Dat was ook niet verwonderlijk omdat achter onze tuin hectares weides lagen.
Mijn vader heeft vanalles geprobeerd om mollen weg te houden.
Geurstokken, plastiek flessen met verwijderde bodem die omgekeerd in een mollengang werden gestoken (die zouden door de wind een fluittoon geven waardoor de mol zou wegblijven), hielp allemaal niet.
Mollenklemmen werken wel, niet diervriendelijk, natuurlijk, maar werkt wel.
Wat ook werkt is om 's morgens in alle vroegte met een spade in de aanslag op je gazon te gaan staan in de buurt van een verse mollengang en zo stil mogelijk te blijven staan en te wachten tot je een beweging in de mollengang ziet en dan de mol met de spade uit de grond te scheppen. Ook niet diervriendelijk, en nogal arbeidsintensief.
maandag 11 september 2023 - 21:46
Marieke82

Marieke82

Bedankt voor de tips. We hebben ook eindeloos veel landbouwgrond naast ons, dus het is dweilen met de kraan open. Misschien gewoon leren leven met de beestjes De molshopen storen mij nu niet zo erg en blijkbaar lusten die ook wel een woelmuis, maar de woelmuizen richten wel wat schade aan.
woensdag 13 september 2023 - 16:17
dries944

Dries944

Mollengaas verticaal ingraven tot 1m diep heb ik hier gedaan op gevoelige plekken in de tuin en dit werkt het best!
woensdag 13 september 2023 - 21:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon