menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Groenblijvende klimmers

Ga naar meest recente reactie

tinekebeck18

Tinekebeck18

Wij willen graag een soort tunnel maken van houten palen met aan 1 zijkant ijzeren netten voor klimplanten, liefst groenblijvende. Ik heb al veel gezocht en kom telkens kamperfoelie (lonicera henryi) tegen. Heeft iemand toevallig deze plant in zijn tuin staat en wat foto´s va´ hoe die groeit en bloeit (en eventueel hoe die er in de winter uitziet)?
Verder las ik ook dat Amerikaanse sering zou kunnen klimmen. Heeft iemand die plant als klimmer met foto´s?

Verder dacht ik aan de clematis, gecombineerd met bladverliezende clematis.
zaterdag 9 september 2023 - 16:42
Tuinprins

Tuinprins

Klimmende kamperfoelie is redelijk gevoelig voor zwarte bonenluis. Een plant die onder de zwarte luizen zit is geen mooi gezicht.

Amerikaanse sering / Ceanothus thyrsiflorus repens heeft een beschutte en warme standplaats nodig om het goed te doen.

De groenblijvende Clematis armandii heeft een beschutte standplaats nodig. Ik zie hier 'in het echt' zelden mooie exemplaren van.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 9 september 2023 - 16:52
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Hier een klimmer die groen blijft en ook nog wit heeft gebloeid. Toscaanse Jasmijn. Je kunt hem prima snoeien ook nog.

Bloemen & Planten

zaterdag 9 september 2023 - 18:28
tinekebeck18

Tinekebeck18

@Joukje ik had een toscaanse jasmijn op een ander plaatsje staan, maar die overleefde de winter helaas niet...
zaterdag 9 september 2023 - 20:14
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Dat is jammer. Hij heeft in die paar jaar dat hij hier staat 10 graden vorst gehad en een hoge sneeuwduin, maar kwam weer gewoon op. En in de warmte doet hij het geweldig.
maandag 11 september 2023 - 10:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon