menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stipa afgestorven

Ga naar meest recente reactie

tinekebeck18

Tinekebeck18

Ik heb in mijn tuin redelijk wat stipa tenuissima aangeplant op verschillende plaatsen. Er staan er in halfschaduw en in volle zon. Maar na twee jaar komen ze niet meer terug groen. Ze zijn helemaal verdord in de winter, afgelopen jaar zag je daar dan terug groene sprieten tussen komen, maar nu blijven ze bruin en plat liggen. Er is geen groen te zien. Vooral die in volle zon, maar dus ook redelijk onbeschut in de wind stonden. Die in halfschaduw staan langer, maar verdwijnen ook na verloop van tijd. Van de 5 of 6 die ik plantte, is er nog eentje over. Deze houdt het wel al een jaar of 4 uit en lijkt wel terug groene sprieten te krijgen. Ze hebben wel al wat uitgezaaid, maar de meeste zaailingen staan in mijn tuinpad. Die in de perken heb ik nu laten staan... maar uiteraard staan ze niet op de juiste plaats. Wat kan de reden zijn van het afsterven? Of is stipa misschien een kortlopende soort zonder dat ik het weet?
zondag 14 mei 2023 - 08:06
Peterplant

Peterplant

De meeste Stipa houden van zeer goed waterdoorlatende grond. Dus in het zand tussen de stenen doen ze het goed , op grond die te lang nat blijft of die slecht waterdoorlatend is rotten ze weg.
zondag 14 mei 2023 - 08:30
tinekebeck18

Tinekebeck18

Dat zal het dan zijn, zware, vochtige klei/leem. Het tuinpad is zanderige. Dus daar doet die het goed ????
zondag 14 mei 2023 - 10:06
Peterplant

Peterplant

Deze Stipa doet het zelfs nog goed op de populaire sedumdaken. Op kleigrond is het geen goede keuze. Jammer want het is natuurlijk een heel aaibaar gras.
Minder sierlijk, minder aaibaar, maar erg sterk is de Pennisetum 'Hameln' en de kleinere 'Little Bunny' .
zondag 14 mei 2023 - 10:43
tinekebeck18

Tinekebeck18

Pennisetum aangeplant 4 jaar geleden, twee stuks. Geen enkele teruggekomen het jaar erop. Dus was ook geen succes, helaas. Ander siergras doet het wel heel goed. Carex groeit hier overal goed, maar vind de stipa net zo mooi in de wind waaien.
zondag 14 mei 2023 - 11:18
Peterplant

Peterplant

Dan heb je zeker de roodbladige Pennisetum geplant. De gewone groenbladige zijn onverwoestbaar.
zondag 14 mei 2023 - 13:49
Tuinprins

Tuinprins

Of je hebt te kleine plantjes neergezet. Op kleigrond zou ik van Pennisetum 'Little Bunny' geen plantjes in P9 kiezen maar in een 2 liter pot. Op kleigrond ook altijd in het voorjaar planten, niet in het najaar.

Gegroet, de tuinprins
maandag 15 mei 2023 - 06:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon