menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verbena na 2 jaar dood?

Ga naar meest recente reactie

tinekebeck18

Tinekebeck18

Mijn verbena bonarienses plantte ik twee jaar geleden. Twee zomers hadden we prachtige planten. Vorig jaar kwamen er ook zaailingen tevoorschijn op andere plaatsen. Ik liet er een paar staan in de borders, enkel die onder de trampoline groeiden of in het paadje, trok ik uit.
Nu zie ik op de oorspronkelijke plaats niks van verbena groen opkomen, enkel onkruid (vooral kleefkruid en een verdwaalde stengel klimop). Iets verderop zie ik wel iets dat een zaailing zou kunnen zijn (die laat ik dus staan).

Ik heb die verbena gekocht als zijnde 'vaste plant' in de veronderstelling er meerdere jaren plezier van te hebben. Maar iemand in een Facebookgroep reageerde op een vraag van iemand anders dat verbena bonarienses tweejarig is en dus na twee jaar niet meer terugkomt, tenzij via zaailingen. Klopt dit?

Graag ik dan best de wortelkluit van de tweejarige planten uit en zet ik elke twee jaar nieuwe? Ik vond die verbena net zo prachtig!!

Bloemen & Planten

woensdag 19 april 2023 - 20:28
Peterplant

Peterplant

Deze Verbena moet je zien als een kort levende vaste plant.
Hoe droger en waterdoorlatender de grond is, hoe langer de plant blijft leven. Op natte grond of op grond die slecht afwatert leeft de plant vaak maar een jaar.
Op zanderige grond zaait de plant zich uit als onkruid, op vette klei moet je vaak zoeken naar een zaailing.
woensdag 19 april 2023 - 22:20
tinekebeck18

Tinekebeck18

Bij ons dus wel natte klei. Zou ik de oude verbena kunnen uitgraven en op dezelfde plek nieuwe zetten? Zo duur kost een verbena plantje nu ook weer niet, toch? En ik koop al bijna geen eenjarigen ????
woensdag 19 april 2023 - 23:05
Lamium

Lamium

Natuurlijk kan je er nieuwe neerzetten, het is jouw tuin toch . Maar misschien wel kijken dan of je iets kan helpen in de bodem. Ik weet ook niet of er uitputting kan zijn van voedingsstoffen die verbena lekker vindt. Hier had ik de kleine variant in een pot, maar die was ook na twee jaar dood. Echter die bleek ook last te hebben van taxuskeverlarven, dus goede kans dat het daardoor kwam.

Alternatief is misschien kijken naar een plant die een beetje die eigenschappen heeft, maar wel van natte grond houdt. Een kattenstaart ofzo als je wel de paarse pluimen wil behouden (helaas weer niet de ijle stokjes)? https://www.tuinadvies.nl/tuinwinkel/product/7721/lythrum-salicaria-kattenstaart-grote-kattenstaart
donderdag 20 april 2023 - 07:56
Dunya

Dunya

Bij ons is het vette kleigrond en de Verbena zaait overal uit. Ik begrijp het niet dat die kan wegblijven. Ik heb er letterlijk overal.
donderdag 20 april 2023 - 09:23
krissie

Krissie

deze verbena sterft af in de winter .
Ben je zeker dat hij helemaal verdwenen is ?
Hier komt hij ook pas boven de grond piepen .
Om te weten waar de planten staan laat ik in de herfst altijd een stukje van de stengel staan .
donderdag 20 april 2023 - 11:29
Tuinprins

Tuinprins

Als je op kleigrond zit: in het najaar zaad oogsten en dit in het vroege voorjaar in potjes zaaien. Uitstrooien op de grond in de tuin kan ook maar bij matig weer in de zomer komen ze dan pas laat in bloei.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 20 april 2023 - 15:55
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Verbena bonariensis zaait zich overal uit maar mij lijkt het nog te vroeg om al zaailingen te vinden. Ben ze ook nog niet tegengekomen.

Staat ook in de plantengids https://www.tuinadvies.be/plantengids/64/verbena-bonariensis en lees ook de reacties onderaan
donderdag 20 april 2023 - 16:21
Carib

Carib

In onze kleigrond zaait hij zich ieder jaar enorm uit. Het is onmogelijk om deze plant helemaal kwijt te raken, want er duikt altijd wel ergens een zaailing op. Het uitzaaien is geen enorm probleem want de zaailingen zijn eenvoudig te verwijderen. Vaak vind je in het voorjaar ergens tussen de planten een al wat oudere zaailing van vorig jaar terug. Die groeien snel uit tot grote planten.
donderdag 20 april 2023 - 19:22
tinekebeck18

Tinekebeck18

Ik wacht dus best nog even af. Ik herinner me ook helemaal niet hoe vroeg of laat er vorig jaar groen kwam piepen. Ik ben gewoon te ongeduldig.
Ik had de stengels de hele winter laten staan zodat het zaad meer dan tijd genoeg had om rond te vliegen door de tuin ????

Kattenstaarten heb ik ook al, we hebben een vrij grote tuin met al veeel verschillende soorten. Ik vond die verbena net zo goed staan naast de trampoline omdat hierbij het bloempje wel boven de trampoline uitkomt ????
donderdag 20 april 2023 - 20:14
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Half mei zoek ik de stekjes op en zet ze in potjes weg. Ongeveer 6 stekjes per potje. Zodra ze groter zijn plaats ik ze waar ze mogen staan of geef ik ze aan liefhebbers. En ik waarschuw iedereen om ze niet naast de mooi aangelegde bestrating te zetten. Want dan kun je je lol op het volgende jaar. De nieuwe stekjes bloeien iets later en langer in het najaar. En dat wil je graag.
vrijdag 21 april 2023 - 09:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon