menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pergola kamperfoelie

Ga naar meest recente reactie

Marieke82

Marieke82

We hebben een pergola geplaatst van 4x6m. En nu is het zoeken naar de juiste klimplant Ik vind kamperfoelie het mooiste, maar vraag mij af of deze groot genoeg zal worden om een groot deel te bedekken. De pergola is gebouwd tegen de gevel en staat slechts met 1 zijde (3 palen,) in het gras. Kan je een klimplant ook goed in een ruime plantenbak houden? Dan kan ik deze tegen de gevel plaatsen. Onze bodem bestaat uit zware kleigrond en de planten zouden met momenten ook wat wind moeten verdragen.
zaterdag 8 april 2023 - 22:42
LT

LT

Wat zou je denken van een blauwe regen? Doet het hier al jaren goed. Wel 2 maal per jaar wat snoeiwerk. Wisteria sinensis
https://www.tuinadvies.nl/plantengids/10488/wisteria-sinensis-amethyst
zondag 9 april 2023 - 09:57
Tuinprins

Tuinprins

Het probleem met klimplanten in pot is dat ze op een bepaald moment de pot vol hebben met hun wortels. Je kunt ze dan regelmatig voeding geven maar optimaal is dat niet voor een plant. Verder moet je er rekening mee houden dat als een pot helemaal vol zit met wortels dat deze ook minder water kan bevatten. Hierdoor is er in hete zomers grote kans op verdroging van de plant tenzij je het water geven consequent blijft volhouden.

Kamperfoelie mag er op de plaatjes mooi uitzien maar in de praktijk is het vaak een problematische plant. Kamperfoelie is zeer gevoelig voor de zwarte bonenluis en bevattelijk voor meeldauw. Als ze beide hebben dan is het romantische wel van de plant af ...

Plant iets in de volle grond en probeer dat over de hele pergola te leiden.


Gegroet, de tuinprins
zondag 9 april 2023 - 10:15
Marieke82

Marieke82

Bedankt voor de tips. Als de bloembak geen goede optie is, zouden we een deel van het terras kunnen ontharden en bloembakken (60x60 binnenmaat) in het terras bouwen. Zo zouden de planten toegang hebben tot volle grond en kunnen we de bakken vullen met een mengsel van teelaarde en bestaande kleigrond. Welke zijn de sterkere klimplanten voor kleigrond? Blauwe regen ben ik geen fan, maar als er geen andere optie is qua snel groeiende klimplant....
maandag 10 april 2023 - 10:11
Lamium

Lamium

Ik heb een kamperfoelie (de inheemse belgica) in een pot staan (30x60cm) sinds vorig jaar zomer. Deze doet het vooralsnog wel, maar duidelijk is dat hij geen hele pergola vult voorlopig. Mijn vermoeden is dat je daar dus echt een langere tijd en meer grond voor nodig hebt.
Ik heb overigens in de volle grond een groenblijvende kamperfoelie (henryi copper beauty) staan waarvan het idee was dat hij door mijn klimop zou groeien en dat vind ik een beetje een tegenvaller qua blad. Deze staan vrij ver uit elkaar en dan in paren waardoor het niet een mooi volle uitstraling heeft. Bij de belgica zitten ze in leuke 'trosjes' bij elkaar. Ik vind hem daardoor al heel snel leuker om naar te kijken. Alleen in de winter is hij wel kaal.
maandag 10 april 2023 - 10:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon