menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Overpotten en vaste grond

Ga naar meest recente reactie

Hans_NewBee

Hans_NewBee

Beste tuinliefhebbers,

Ik heb een korte vraag.
Wij hebben nogal een flinke tuin (1500m2), waardoor het aankopen van bloemen/planten vrij kostbaar is.
Daarom hebben we gekozen om 50/50 te doen. Enerzijds bloemen aankopen anderzijds zaaien met bakjes (leuk om te doen trouwens).

Over het laatste gaat mijn vraag.
Is er een algemene regel wanneer de plantjes uit de "stekbakjes" gehaald moeten worden?

Dan denk ik aan:
- Tijd van het jaar
- Verzadiging van het aantal plantjes/bloemen per cilinder in de stekbak (wordt wat druk nu)

En als laatste... Ik kan ze nu wel in de tuin zetten, maar liefst wil ik dit uitstellen totdat ze groter zijn geworden. Dit mede omdat ik bij het wieden van onkruid niet altijd goed het verschil zie.

Heeft iemand goede tips hierover?
Alvast hartelijk dank voor de informatie!


Bloemen & Planten

zaterdag 8 april 2023 - 12:39
Hans_NewBee

Hans_NewBee

Nog een indruk...

Bloemen & Planten

zaterdag 8 april 2023 - 12:40
Hans_NewBee

Hans_NewBee

En de laatste voor de beeldvorming.

Bloemen & Planten

zaterdag 8 april 2023 - 12:40
Patrikc

Patrikc

In volle grond groeien ze veel beter.

Nog een tip: ik kocht eens 24 Echinacea en heb er nu 10000 als ik zou willen.
zaterdag 8 april 2023 - 13:02
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Ik heb deze cirkels nog. Bij zaaigoed plat op de grond met een stokje vastzetten. Zodat de katten er ook niet gaan krabben. Strooi soms één jarig zaad ook zo in mijn tuin. Weet dan tenminste dat er iets moet opkomen. Maar ik heb een kleinere tuin en schoffel niet meer.

Bloemen & Planten

zaterdag 8 april 2023 - 14:51
Joukje Smeding

Joukje Smeding

En die kleine plantplugjes kun je binnen nog overpotten in groter potjes. Zie foto. Later zet ik die bakken dan buiten om af te harden. Ook handiger om water te geven. Haal dit soort bakken vaak bij de kringloop.

Bloemen & Planten

zaterdag 8 april 2023 - 15:00
Hans_NewBee

Hans_NewBee

En zou dat nu al kunnen (buiten zetten in andere aarde)?
zaterdag 8 april 2023 - 22:17
Joukje Smeding

Joukje Smeding

De meeste stekjes hebben echt meer warmte nodig. Geen idee wat je allemaal hebt gezaaid. Staat meestal wel op het zaaigoed. Ik heb hier paprika, zoete aardappelen en pepers. Dus die moeten nog even binnen blijven. Straks begin ik met bloemenzaden en tomaten.
zondag 9 april 2023 - 00:16
Tuinprins

Tuinprins

Wat je gezaaid hebt kun je nu zeker nog NIET uitplanten in de volle grond. Die plantjes zijn ieniemienie. Als je slakken in je tuin hebt dan is in een nacht alles verdwenen. Bovendien kan het eind april/begin mei nog altijd vriezen. Uitplanten doe je in de regel pas na half mei (na de Ijsheiligen) als er in NL zelden nog nachtvorst is.

De 'normale' procedure bij bovenstaande zaailingen is dat de planten een redelijk wortelgestel ontwikkelen. Voorlopig kunnen ze nog in die zaaitrays / stekplaten blijven staan. Daarna ga je ze overpotten in een P7 of P9 potje (het bekende vierkante zwarte potje). Welke potmaat je gebruikt is afhankelijk van het type plant. Uitplanten in de tuin doe je dan in de tweede helft van mei of begin juni. Veel is afhankelijk van het weer. Als het groeizaam weer is groeien zaailingen sneller dan als het koud weer is zoals we dat de afgelopen weken hebben gehad.

Het enige wat je nu in de gaten moet houden is dat de potgrond niet te nat is maar ook niet te droog. Bij te natte potgrond krijgen zaailingen vaak last van de 'omvalziekte' (vorm van Botrytis waarbij de zaailing vlak boven de grond wordt aangetast en hierdoor omvalt)). Is de potgrond te droog dan verdrogen de zaailingen.


Gegroet, de tuinprins

zondag 9 april 2023 - 10:32
Hans_NewBee

Hans_NewBee

Hoi Tuinprins,

Dank je wel voor het zeer uitgebreide/informatieve antwoord.
Wat zou ik het beste kunnen doen tegen b.v. de 'omvalziekte'.
Ik heb nu de grond redelijk nat gehouden (mogelijk te nat).
Zou een soort zand/vocht hygrometer kunnen helpen en weet u misschien welke waarde ik dan aan moet houden?

Alvast hartelijk dank voor een eventuele reactie!
zondag 9 april 2023 - 12:35
Tuinprins

Tuinprins

Ik zie dat de zaailingen buiten staan. Dan is er een stuk minder kans op de omvalziekte. Dat treedt vooral binnen op bij wat hogere luchtvochtigheid en / of te natte potgrond. In van die afgesloten kweekbakjes komt het regelmatig voor. Voorkomen kun je dat door regelmatig te luchten en de potgrond normaal vochtig te houden, niet nat. Sommige dingen kun je vaak alleen leren door 'trial-and-error' en dit is er een van.

Gegroet, de tuinprins

maandag 10 april 2023 - 07:24
Hans_NewBee

Hans_NewBee

Hallo Tuinprins,

Helemaal helder en hartelijk dank voor uw toelichting.
Ik zal de 'tent' wat meer laten luchten.

Nog een fijne paasdag toegewenst!
maandag 10 april 2023 - 14:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon