menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Is mijn montana rubens dood?

Ga naar meest recente reactie

Apeldoorn

Apeldoorn

De Montana Rubens die ik heb, heeft al jaren goed gegroeid en gebloeid. Helaas loopt hij nu niet uit. Mijn ervaring is dat hij dat nu wel zou doen, de bloei komt in april/mei/juni. Maar ik zie vooral donkere knoppen... tot zwart aan toe. Al mijn andere clematissen zijn aan het uitlopen op andere plekken in de tuin. Kan het zijn dat mijn Rubens dood is? Willen jullie eens kijken naar de foto's? Het zou dan beiderzijds zijn aan de pergola, want er staat er eentje links en eentje rechts, die over de pergola naar elkaar zijn gegroeid.

Bloemen & Planten

donderdag 6 april 2023 - 10:11
Apeldoorn
donderdag 6 april 2023 - 10:11
Apeldoorn
donderdag 6 april 2023 - 10:11
Apeldoorn
donderdag 6 april 2023 - 10:12
Apeldoorn
donderdag 6 april 2023 - 10:13
Apeldoorn
donderdag 6 april 2023 - 10:14
Apeldoorn

Apeldoorn

Ik vind het wel vreemd, omdat beiden dood lijken (bruin aan de binnenkant): aan beide kanten van de pergola staat een Rubens en beiden lijken niet meer levend.
donderdag 6 april 2023 - 12:46
Tuinprins

Tuinprins

Alhoewel Clematis montana niet bijzonder gevoelig is voor verwelkingsziekte, is deze er niet immuun voor. Als er in de takken helemaal geen leven meer zit dan de plant tot de grond toe terug snoeien en kijken of deze van onder de grond nog nieuwe scheuten produceert. Is er in juni nog nog niets te zien dan kun je ervan uitgaan dat de plant echt morsdood is. In dat geval zou ik niet opnieuw een Clematis op die plek neerzetten.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 7 april 2023 - 07:04
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Dat is mijn ervaring ook. En soms loopt een clematis onderop weer uit en dan legt hij later alsnog het loodje.
zaterdag 8 april 2023 - 01:08
riaweijenb18

Tekst aangepast

Riaweijenb18

Onze Clematis Montana Rubens bloeit al jaren uitbundig, maar nu lijkt er totaal geen leven meer in te zitten.
Heel vreemd

Bloemen & Planten

zaterdag 20 april 2024 - 11:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon