menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bloemenhoek aanleggen

Ga naar meest recente reactie

DJSirMatthew

DJSirMatthew

We zijn in onze tuin in een volgende fase gekomen, namelijk de hoek op de foto aanpakken. Momenteel aan het omspitten, zou tegen komend weekend klaar moeten zijn.

We willen hier een hoek maken met geur & kleur om tot rust te komen. Ideaal scenario:
- zoveel mogelijk bijen & vlinders aantrekken
- een zo lang mogelijke bloei (verschillende planten die elkaar aflossen maar idealiter van april tot eind oktober ofzo)
- veel kleur maar ook niet te druk, graag ook neus geprikkeld (we dachten een pergola met jasmijn als "ingangspoort" te maken?)
- zo onderhoudsvriendelijk (beseffen gerust dat onderhoudsvrij niet bestaat )

We overwegen ook om ergens een waterfontein te integreren en sowieso tegen de wand van de tuinbergin een zithoek (hangstoel/hangmat/...).

De hoek is nu eerder half-zon. Ondanks dat de linkerzijde van de foto zuid-west gericht is, staat er een grote krulwilg die veel zon tegenhoudt (deze maand wordt het dood hout er nog uit verwijderd, volgend jaar zouden we hem kort zetten) en links (je ziet de bloesems) een grote pruimenboom en een perenboom. Als het ideale scenario beter te bereiken valt met platen die volle zon nodig hebben, dan mag dit ook gedeeld worden, we hebben ook nog andere plaatsen in de tuin waar we bloemen & planten willen voorzien.

Alvast bedankt voor alle tips!

Bloemen & Planten

dinsdag 21 maart 2023 - 08:54
leerling

Leerling

Eén snelle bedenking: veel mensen snakken momenteel naar zon, maar onze zomers worden almaar zonniger en heter. Bomen betekenen ook schaduw en verkoeling.
dinsdag 21 maart 2023 - 09:49
DJSirMatthew

DJSirMatthew

Leerling, absoluut akkoord, daarom dat we onze bomen ook willen laten staan, weliswaar moeten ze zeker wat gesnoeid worden. De locatie op de foto is onze 1e keuze voor onze bloemenhoek, maar mocht ons ideaal scenario enkel te halen zijn op een plaats met volle zon, dan moeten we onze planning mss aanpassen. Maar de bomen blijven (er komen er ook nog een hoop bij maar op andere plaats )
dinsdag 21 maart 2023 - 10:30
leerling

Leerling

Wat voor grond hebben jullie (zand/leem/klei, nat/droog/goed doorlatend ...)?
Ik kan een lijstje maken van de planten die hier (of in een vorige tuin) groeien en die ik lekker ruiken vind of die bestuivers (extra) aantrekken, maar planten die het goed doen op onze droge zandgrond, doen dat mogelijk niet op natte kleigrond.
dinsdag 21 maart 2023 - 12:59
DJSirMatthew

Tekst aangepast

DJSirMatthew

Het is voornamelijk zand, aan de zure kant (rododendron doet het hier goed bv) en ook arm wegens te weinig bewerking voordat wij hier kwamen wonen). Onze tuin wordt omringd door 2 beken en ondanks wat grondaanvoer vorig jaar ligt hij toch een 10-tal cm lager dan onze buur (zie je op de foto bv, hun grond komt 5 cm onder bovenkant betonplaten terwijl die van ons er 15 cm onder zit), met andere woorden: de grond is meestal nat wat het bewerken ook lastiger maakt. Het stuk dat we momenteel voor ogen hebben is wel een stuk droger.
dinsdag 21 maart 2023 - 13:31
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Wat ideeën gebaseerd op planten waar ik ervaring mee heb en die het, volgens https://www.tuinadvies.be/plantengids ook goed zouden moeten doen op vochtige gronden. Je kan daar ook nakijken of ze liever volle zon dan wel halfschaduw of schaduw verkiezen en wanneer ze bloeien.

Als de grond eerder nat is, kan je planten die niet van natte voeten houden op een heuveltje planten. Wat relief in de tuin is ook fijn voor vlinders die dan gemakkelijker windluwe plekjes vinden. Op de wat diepere, vochtig blijvende delen die je zo maakt, zou je zelfs een moerastuin kunnen maken.

Niet te snel bemesten. Er zijn heel wat planten die een voorkeur hebben voor arme gronden. Het is veel eenvoudiger om planten te kiezen die bij je type grond horen, dan je grond constant te moeten aanpassen aan de wensen van je planten.

Een beetje uitkijken welke geurende planten wanneer bloeien. Twee geuren door elkaar kunnen onaangenaam zijn.

geurende planten
* Hamamelis intermedia 'Pallida' (toverhazelaar) - bloeit vroeg en maanden lang - ruikt heerlijk als hij wat zon vangt
* Syringa vulgaris (sering) - ruikt heerlijk maar bloeit helaas maar kort
* Calycanthus floridus 'Purpureus' (specerijstruik) - ruikt naar een kruidige wijn
* Deutzia scabra (bruidsbloem) - dit is dé grootste bijen-/hommellokker in onze tuin
* Crataegus monogyna (éénstijlige meidoorn)
* Lonicera periclymenum (boskamperfoelie) - geurt vooral 's avonds
* Sambucus nigra (vlier)
* Fothergilla major (lampepoetsersstruik)
* rozen - rozen met enkelvoudige bloemen zijn interessanter voor bestuivers
* Convallaria majalis (meiklokje)
* Eupatorium purpureum (leverkruid/koninginnekruid)
* Monarda (bergamotplant)
* Galium odoratum (lievevrouwebedstro)

andere planten die bestuivers lokken
* Acer campestre (veldesdoorn) - bijenboom

"wilde" planten voor insecten
* Lamium purpureum (paarse dovenetel)
* Lamium album (witte dovenetel)
* Trifolium repens (witte klaver)
* Taraxacum officinale (paardenbloem) en andere planten uit de composietenfamilie
* Chelidonium majus (stinkende gouwe) - het sap zou stinken, maar dat is me nooit opgevallen
* Digitalis purpurea (vingerhoedskruid)
* Cymbalaria muralis (muurleeuwenbek)
* Ajuga reptans (zennegroen)

keukenkruiden:
* Ocimum basilicum (basilicum)
* Armoracia rusticana (oppassen: woekert - best in diepe pot met schaal eronder)
* Allium ursinum (daslook) - de bladeren lijken wat op die van (giftige) meiklokjes, maar zijn heel herkenbaar aan hun geur. Als je geen ui of look ruikt: niet gebruiken in de keuken.

moerastuin:
* Mentha aquatica (watermunt)
* Filipendula ulmaria (moerasspirea)
* Valeriana officinalis (echte valeriaan)
* Myosotis palustris (moerasvergeet-mij-nietje)
* Silene flos-cuculi (echte koekoeksbloem)
* Lythrum salicaria (kattestaart)
* Iris pseudacorus (gele lis)
* Iris sibirica (Siberische lis)
(als je zoekt op "moerastuin" of "oeverplanten") vind je er nog veel meer)

Ruikt ook, maar vind ik te overweldigend
* Sarcococca confusa (vleesbes) (struikje hier is zo'n 50cm hoog)
woensdag 22 maart 2023 - 11:44
DJSirMatthew

DJSirMatthew

Dank je wel, daar kunnen we zeker al verder mee aan de slag!

Ik had zelf ook deze online shop gevonden waar er ook wel mooie zaken tussenstaan:

https://www.magicgardenseeds.com/The-Beautiful/Melliferous-plant-seeds---bee-pasture-T.259-/

Met jouw advies en nog want rondsnuisteren komen we zeker tot een geslaagd resultaat. Ook de heuveltip is interessant omdat ik al speelde met reliëf ideeën
woensdag 22 maart 2023 - 16:10
Eryngium

Tekst aangepast

Eryngium

Ik heb van mijn tuin ook een bijen en vlindertuin van gemaakt en deze planten merk ik dat hier toch redelijk veel bijen, hommels, Vlinders en andere insecten op afkomen.
Veronicastrum virginicum
Pycnanthemum muticum
Lavendel
Nepeta
Echinacea
Rudbeckia
buddleja
Monarda
Eryngium
Echinops
Salvia's
Agastache
Herfstaster
Japanse anemoon
Liatris Spicata
Sedum 'Herbstfreude'
Verbena bonariensis
Verbena hastata
Stachys byzantina
Pulmonaria
Muscari
Knautia arvensis
Knautia macedonica
Calamintha nepeta nepeta
Eupatorium
Achillea
Foeniculum vulgare
Laserpitium siler
Persicaria amplexicaulis
Persicaria polymorpha
Actaea simplex
Ligularia dentata
Thalictrum rochebrunianum
woensdag 22 maart 2023 - 17:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon