menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe beschermen kwekers planten in potten bij vorst?

RW5

RW5

Ik vraag me af hoe kwekers planten in potten buiten beschermen met de vorst? Bij kwekers zie ik 10000den potten buiten staan. Is een vliesdoek voldoende?
woensdag 23 november 2022 - 13:12
Tuinprins

Tuinprins

Simpel vliesdoek zoals dat voor de consument in veel tuincentra te koop is, wordt door de meeste kwekers zelden gebruikt voor het afdekken van planten buiten. Het houdt maar weinig vorst tegen, is zeer windgevoelig en gaat snel kapot.

De meeste kwekers die ik ken beschermen tijdens een stevige vorstperiode hun planten met degelijk vorstdoek zoals bijvoorbeeld te zien is op onderstaande link:

https://www.howitec.nl/producten/hiemalia-winternet

Dit soort doeken zijn zeer degelijk en gaan jaren mee. Ze zijn bovendien luchtdoorlatend en dat is zeer belangrijk want hierdoor wordt overdag de temperatuur niet te hoog voor de planten. Plastic is weinig geschikt voor het afdekken van planten omdat de temperatuur daaronder te hoog kan worden. Tijdens een vorstperiode is het overdag vaak helder en dus zonnig. Als de zon heel de dag op dat plastic schijnt loopt de temperatuur onder het plastic flink op. Hierdoor gaan planten water verdampen. Indien de pot bevroren is kan de plant weinig tot geen water opnemen en treedt er bladschade op.

Het vorstdoek wordt meestal over ijzeren boogjes getrokken zodat de planten niet beschadigen. Het doek wordt vastgezet door meerdere ijzeren bogen over het net te plaatsen of het net aan de zijkant vast te zetten met zakken zand, stenen etc. Het is ook mogelijk het vorstdoek rechtstreeks over de planten te doen maar als het flink gaat sneeuwen kunnen planten beschadigen. Ook als de wind onder het doek kan komen kunnen planten door het schuren van het doek over de takken beschadigd raken.

Afdekken doen de meeste kwekers pas als er een echte vorstperiode aankomt omdat het aanbrengen van vorstdoeken een heel karwei is. Sommige planten worden ook helemaal niet afgedekt omdat ze zeer winterhard zijn en zelden schade oplopen (Malus, Hydrangea paniculata, Spirea etc.).

Voor nog wat meer informatie over deze materie zie:

https://www.boom-in-business.nl/upload/artikelen/bib1013vorstbescherming.pdf


Gegroet, de tuinprins
woensdag 23 november 2022 - 16:50
RW5

RW5

Bedankt voor je reactie.
woensdag 23 november 2022 - 21:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon