menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Acer tak sterft af

Ga naar meest recente reactie

Jurgen Desmet

Jurgen Desmet

Hallo, vorig jaar 2 acers gekocht en geplant. Doen het vrij goed, plots deze week na de hitte zien wij echter 1 tak die volledig afsterft. Wat zou dit kunnen zijn? Ik lees soms van schimmelziekte...

De acer is gekocht mer grote worteling, staat wel vaak in de zon. Tijdens de hitte regelmatig water gegeven.

Bloemen & Planten

zaterdag 20 augustus 2022 - 07:44
Jurgen Desmet
zaterdag 20 augustus 2022 - 07:45
Jurgen Desmet
zaterdag 20 augustus 2022 - 07:45
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Verwelkingsziekte / Verticillium.

Deze aantasting leidt ertoe dat de watervaten in een tak verstopt raken. Hierdoor vindt er geen watertransport plaats naar het gedeelte boven de verstopping. Gevolg: blad verwelkt en de tak sterft af.

Aan verwelkingsziekte is weinig te doen. Er is geen middel waarmee een aangetaste plant kan worden genezen. Mijn ervaring is dat het eerder optreedt bij planten die aan de natte kant staan. Kan zijn dat je de plant redelijk wat water hebt gegeven (begrijpelijk overigens gezien het weer).

Helaas blijft de verwelkingsziekte in de plant zitten. Als je de aangetaste tak verwijderd (snoeigereedschap ontsmetten!) ben je het niet kwijt. Bij gunstige omstandigheden zal de verwelkingsziekte volgend jaar of het jaar erop opnieuw toeslaan.

Verwelkingsziekte komt de laatste jaren zoveel voor bij Japanse esdoorns dat ik me serieus ga afvragen of deze nog wel aangeplant moeten worden.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 20 augustus 2022 - 10:21
Lino

Lino

En toch zou ik niet te snel opgeven. De onze heeft ook ooit jaren geleden een dipje gehad en staat er nu nog altijd in volle glorie.
Hoop doet leven
vrijdag 26 augustus 2022 - 09:46
hildavw

Hildavw

Onlangs heb ik ook een grote tak moeten laten afzagen. Nu zijn er terug takken die schijnbaar verdorren. Zou die acer nog kunnen gered worden?
zaterdag 27 augustus 2022 - 15:09
Tuinprins

Tuinprins

Als verwelkingsziekte in een Japanse esdoorn zit dan gaat het er niet meer uit. De mate waarin het terug komt verschilt sterk van plant tot plant. Soms heb je alleen dat kleine takjes afsterven en de plant nog het aanzien waard is. Je hebt echter ook dat binnen redelijk korte tijd grote takken afsterven waardoor de struik zijn vorm totaal verliest. Als dit laatste het geval is dan is rooien de beste optie. Op de plek waar de Japanse esdoorn heeft gestaan niet opnieuw een Japanse esdoorn of een plant die gevoelig is voor verwelkingsziekte (Cotinus, Cercis, Sambuccus, Catalpa, Clematis etc.) planten. Verwelkingsziekte blijft jaren in de grond zitten en kan zo voor herbesmetting zorgen.


Gegroet, de tuinprins
zondag 28 augustus 2022 - 09:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon