menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat is er met de clematis?

Apeldoorn

Tekst aangepast

Apeldoorn

Ik heb aan beide zijden clematis rubens. Deze linkerkant is al eerder een stuk afgestorven, na afknippen weer netjes teruggegroeid. Ineens begint deze opnieuw te veranderen: het blad wordt slapper denk ik en de blaadjes kleuren donkerrood. De andere kant blijft immer groen. Wat is er aan de hand? Ik heb hem een klein beetje mest gegeven gisteren en extra water.

Bloemen & Planten

zaterdag 9 juli 2022 - 13:33
Apeldoorn
zaterdag 9 juli 2022 - 13:33
Apeldoorn

Apeldoorn

Net terugkomend van de intratuin,zie ik dat de clematis rubens daar exact hetzelfde eruit ziet!
zaterdag 9 juli 2022 - 16:51
Tuinprins

Tuinprins

Aangezien van de Clematis een tijdje terug al een stuk is afgestorven zou het om verwelkingsziekte kunnen gaan. Verwelkingsziekte gaat doorgaans zeer snel en binnen een paar dagen sterft het aangetaste deel af.

Het jonge blad van Clematis montana var. rubens heeft overigens meestal een roodachtige zweem, ouder blad is gewoon groen.

Tegen verwelkingsziekte is weinig te doen. Het wordt veroorzaakt door een voor de mens onzichtbare schimmel in de grond. Deze komt via de wortels de plant binnen en leidt tot verstopping van de watervaten in de plant. Gevolg: het gedeelte boven de verstopping krijgt geen of onvoldoende water en verwelkt.

Ik zou even afwachten en kijken wat er met de Clematis gebeurt. Indien de gehele plant afsterft dan verwijderen en niet opnieuw een Clematis op die plek neer zetten. Sterft een deel van de plant af dan terug snoeien tot in het gezonde hout.

Gegroet, de tuinprins

zaterdag 9 juli 2022 - 16:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon