menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Problemen Portugese Laurier (luizen, ziekte, oid?)

Ga naar meest recente reactie

MariekeHB

MariekeHB

Sinds een paar jaar hebben we Portugese Laurier in onze tuin (haag langs schutting). De planten groeien redelijk goed, maar er lijkt wel een ziekte oid in te zitten. Zie ter illustratie de bijgevoegde foto. We weten niet wat het is of wat we er tegen kunnen doen. Op internet konden we het niet direct terugvinden. Iemand toevallig bekend met dit probleem, en tips/tricks om het te verhelpen?

Alvast bedankt.

Bloemen & Planten

zondag 19 juni 2022 - 20:17
MariekeHB

MariekeHB

Hier nog een foto ter illustratie (2 foto's in 1 post lukte niet).

Bloemen & Planten

zondag 19 juni 2022 - 20:18
Peterplant

Peterplant

Heb je de planten toevallig flink gesnoeid van de winter.
Na een flinke snoeibeurt zijn laurierkersen vaak aangetast door meeldauw, soms in combinatie met hagelschotziekte. Het jaar erna is de aantasting vaak minder, zeker in combinatie met een goede verzorging van de bodem met compost en organische mest.
zondag 19 juni 2022 - 22:01
Tuinprins

Tuinprins

Die witte plekken op het blad op de eerste foto duiden op meeldauw. Dit wordt veroorzaakt door een (onzichtbare) schimmel met de Latijnse naam Podosphaera. Je krijgt eerst witte plekken op het blad. Onder die plekken wordt het blad bruin. Ook zie je vaak dat het blad vervormd raakt. De schimmel verspreidt zich in een plant door water/regen.

Oplossing: de ergst aangetaste bladeren verwijderen. Daarna spuiten met een schimmelwerend middel dat zwavel bevat.
Als je de planten water geeft dan aan de voet van de plant en het blad zoveel mogelijk drooghouden. Ook 's morgens water geven en niet 's avonds.


Het is niet geheel uitgesloten dat er nog een andere aantasting meespeelt namelijk Pseudomonas syringae var. morsprunorum. De gele rand rondom de bruine vlek is hier een mogelijke aanwijzing voor. Bij Pseudomonas bij Prunus lusitanica zie je vaak ook amberkleurige gom op de takken in de plant. Pseudomonas wordt veroorzaakt door een bacterie en is lastig te behandelen. Voor de gewone consument zijn hier geen echt werkende middelen voor beschikbaar.

Gegroet, de tuinprins
zondag 19 juni 2022 - 22:02
Plantadvies

Plantadvies

@ Aanvullig

Zorg dat het afgevallen blad verwijderd word en deponeer dit in de kliko. Ook tussen de struiken haal je dit weg. De grond dient makkelijker droog geblazen te worden wanneer je water geeft of als het regent. Zorg dat je mest zodat de struik sterker wordt. De grond eventueel nog wat verbeteren dat deze goed doorlaatbaar is en geef niet teveel water. Geef bij droogte juist weer water.
maandag 20 juni 2022 - 07:29
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Had ik vorig jaar ook dat blad. In de winter lavameel en wormen compost gegeven. En dit jaar gaat het beter. Zal nog even oud blad ruimen. Bedankt voor de tip.
maandag 20 juni 2022 - 11:18
MariekeHB

MariekeHB

Bedankt voor de uitleg en tips!

We hebben ook veel last van katten die tussen de planten poepen, dus willen graag een bodembedekker hebben (ligt nu boomschors) om dat tegen te gaan. Dat helpt dan wellicht ook niet helemaal, omdat het dan vochtiger blijft.
maandag 20 juni 2022 - 21:26
Towanda

Towanda

Beste Marieke,

Ik heb in oktober 2022 een haag prunus lusitanica geplant. Hij deed het eerst heel goed, maar sinds een paar weken niet meer. Het blad ziet er precies zo uit als op jouw foto’s.
Ik ben heel benieuwd wat jij er aan hebt gedaan en hoe het nu met jouw haag gaat.

Ik hoop dat je dit nog leest en alvast bedankt voor je reactie.


zondag 2 juli 2023 - 09:56
MariekeHB

MariekeHB

Beste Towanda,

Onze planten doen het nu heel goed.
Wat het nu precies was vorig jaar, weet ik niet zo goed.
We hebben vooral de meest aangetaste delen gesnoeid en verder maar op z'n beloop gelaten.
En nu dit jaar heb ik dit probleem nog niet gezien.

Eerder hebben we ook last gehad van luizen. Daar ook dingen op gesproeid, maar dat werkte allemaal niet. Enige wat echt werkte, was alle luizen er gewoon handmatig afhalen en de planten goed in de gaten blijven houden daarop.
maandag 3 juli 2023 - 20:23
Towanda

Towanda

Beste Marieke,

Dank voor je reactie! Fijn dat het weer goed gaat met jouw haag.
Ik ben ook begonnen met de aangetaste delen weghalen, hopelijk redt mijn haag het ook. Sommige delen zijn alleen zo aangetast dat er niet veel overblijft als ik ga knippen.
De hovenier komt zo kijken naar de haag, misschien heeft die ook nog tips.

Nogmaals bedankt,
Met vriendelijke groet,
Towanda.


dinsdag 4 juli 2023 - 11:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon