menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Planten gaan dood paniekkkkk

Ga naar meest recente reactie

Danap

Danap

Hallo allemaal. Ik heb afgelopen maandag potgrond aarde etc gekocht en ook planten en een palm. De grond die onder het nepgras zat leek op aarde in combo met zand, ik weet het niet goed. Waar ik de planten heb geplant heb ik aarde potgrond neergelegd nat gemaakt ook de wortel van de plant laten weken. En als og gaan ze dood. Wat doe ik fout en kan het zo zijn dat zand/klei/ aarde grond of wat het ook is giftig is.? Die grond is t wzien voor se planten ik hoop echt dwt iemand me kan helpen want heb super veel geld neergelegd.


Bloemen & Planten

donderdag 16 juni 2022 - 20:02
Peterplant

Peterplant

Onder kunstgras is de grond vaak hard en aangelopen. Je kunt dat zo diep mogelijk losmaken met een spa en mengen met de potgrond. Daar zet je dan planten in en je geeft ze water naar behoefte, met dit weer dus erg belangrijk.
Met die lupine die als een dweil op de grond liggen zou ik terug gaan naar het verkoopadres. Lupine zijn trouwens wel mooi maar niet makkelijk.
donderdag 16 juni 2022 - 21:54
Tuinprins

Tuinprins

Die lupine lijkt wel verwelkingsziekte te hebben. Deze plant is daar gevoelig voor. Aan verwelkingsziekte is helaas niets te doen, er is geen middel wat een aangetaste plant kan genezen.
Als de kluit goed vochtig is dan hoef je die niet te dompelen.

Wat betreft de Echinacea's: deze planten worden in een kas opgekweekt beschermd van het 'echte' weer. Ook op een tuincentrum staan ze vaak beschut. Ga jij die na aankoop direct uitplanten zonder ze eerst te laten wennen aan het weer dan kunnen ze te lijden hebben.

Tip: je kunt beter plantjes kopen in een P9 potje (=kleine vierkante potje). Je hebt dan dit jaar geen bloei maar deze plantjes doen het op de lange termijn beter. Bovendien zijn deze kleinere plantjes een stuk goedkoper als de planten die jij nu gekocht hebt. Jouw soort planten worden 'kunstmatig' gekweekt en worden vooral gekocht als 'impulsaankoop' .

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 17 juni 2022 - 07:07
Danap

Danap

Ohhh wat een fijne berichten!! Wat voor planten zouden jullie adviseren.
vrijdag 17 juni 2022 - 11:19
Tuinprins

Tuinprins

Dat is afhankelijk van de standplaats. Als op die plek weinig zon komt dan is de keuze een stuk beperkter dan wanneer er meer dan 6 uur zon per dag komt in het groeiseizoen (maart-september). De planten die jij er nu hebt neergezet zijn echte zonaanbidders maar als die plek weinig zon krijgt dan zijn dat niet de juiste planten.

Verder speelt je smaak een rol en hoe hoog de planten mogen worden. Zo houden veel vrouwen bijvoorbeeld niet van geel dus als dat in jouw geval zo is dan moet je geen geel bloeiende planten aanbevelen.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 18 juni 2022 - 07:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon