menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beemdkroon met meeldauw

Lamium

Lamium

Hoi,

In mijn voortuin heb ik in een vrij druk hoekje twee beemdkronen staan https://www.tuinadvies.nl/tuinwinkel/product/11884/knautia-macedonica-melton-pastels-weduwebloem-beemdkroon. Het zijn leuke planten die mooi in bloei staan. Bij één van de twee zitten de bladeren echter vol meeldauw. Mogelijk cadeau gekregen van viooltjes die ernaast stonden.
De viooltjes heb ik ondertussen gerooid (die stonden al sinds het najaar in bloei), maar ik twijfel wel wat ik ga doen met de beemdkroon. Hij bloeit op zich mooi, dus voor het tuinbeeld maakt het niet zoveel uit. Ik ben alleen bang dat de planten in de omgeving allemaal mee gaan doen, de beemdkronen lopen bij de bloemen door elkaar heen en er staat bijvoorbeeld ook een damastbloem vrij dichtbij.

Wat zouden jullie doen, gewoon genieten van de bloei, de plant helemaal rooien of kijken of hij vanaf het rozet opnieuw wil uitlopen?
dinsdag 14 juni 2022 - 19:46
Eryngium

Eryngium

Ik snoei die gewoon terug en die zal dan terug uitlopen en opnieuw gaan bloeien.
dinsdag 14 juni 2022 - 19:51
Tuinprins

Tuinprins

Bij nat en vochtig weer kan Knautia macedonica last krijgen van meeldauw. Of dat van de viooltjes overgegaan is op de Knautia is zo niet te zeggen.

Knautia houdt van zon en warmte en niet al te rijke grond. Bij zeer vruchtbare grond hebben ze de neiging om om te vallen.

Ik zou van de bloemen genieten en me verder niet al te druk maken over de meeldauw. Als je consequent de uitgebloeide bloemen verwijderd dan bloeit Knautia macedonica zeer lang.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 14 juni 2022 - 19:54
Lamium

Lamium

Uiteraard weet ik ook niet zeker of het van de viooltjes komt, maar het viel wel op, drie witte planten naast elkaar . Hij zal de laatste weken vast iets te vaak nat zijn geworden, dus misschien is dat de oorzaak. Het omvallen valt vooralsnog mee. Een beetje wel na de stormen, maar daarna kwamen ze, een beetje hangend naar de zon, weer omhoog.
dinsdag 14 juni 2022 - 20:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon