menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hortensia Bald problemen

Ga naar meest recente reactie

Jennifer21

Tekst aangepast

Jennifer21

Goedendag Allen,

Ik heb een Strong Annabelle Hortensia op stam in mijn tuin en die begint nu weer mooi te groeien. Althans een van de 2. Ik heb een foto mee gestuurd. Bij een van de Hortensia's zijn de bladeren compleet misvormt.... Ze groeien niet, worden niet breder zoals het hoort, het lijken wel soort grassprietjes...

Ik heb de Hortensia gecontroleerd op beestjes/ insecten, maar die zitten er niet op. Tevens gecontroleerd op hapjes uit de bladeren die wel goed groeien, maar ook dat is niet van toepassing. Ook schimmels op de bladeren of meeldauw kan ik niet ontdekken.

Ik hoop dan ook dat een van jullie weet wat dit kan zijn en wat ik moet doen?

Liefs,

Jennifer

Bloemen & Planten

woensdag 8 juni 2022 - 11:05
Peterplant

Peterplant

Weet je zeker dat het een Strong Annabel is en niet een pluimhortensia op stam ?

Hoe lang staan de planten al in jouw tuin of heb je ze net geplant?

Een ziekte kan ik niet zo gauw bedenken, het lijkt meer op een groeistoornis veroorzaakt door het een of ander.
woensdag 8 juni 2022 - 11:38
Jennifer21

Jennifer21

U hebt helemaal gelijk, een pluimhortensia op stam.

Hij staat er al een jaar of 5 en dit maak ik nu voor het eerst mee. Vorig jaar heeft die prachtig gebloeid zonder enkel probleem. Zie de foto.

Bloemen & Planten

woensdag 8 juni 2022 - 11:51
Tuinprins

Tuinprins

Ik zie dat ook aan voor een groeistoornis. Dit kan veroorzaakt worden door bijv. sterk wisselende temperaturen.

Andere mogelijkheid is dat het kan gaan om een virus. Deze worden vaak overgebracht door insecten die eerst zuigen aan een geïnfecteerde plant (kan ook een onkruid zijn) en daarna aan het blad van jouw hortensia zuigen. Het ziet er in ieder geval niet uit als het 'Hydrangea Ringspot Virus' maar het zou kunnen gaan om een ander virus wat ik niet ken.

Tot slot: Als er wordt gespoten met een onkruidbestrijdingsmiddel en men raakt per ongeluk het blad van een plant dan zie je soms ook van deze vergroeiingen. Ook als een bepaald bestrijdingsmiddel (bijv. tegen luizen) te sterk geconcentreerd is kan je vergroeid blad krijgen.

Gegroet, de tuinprins

woensdag 8 juni 2022 - 12:46
Jennifer21

Jennifer21

Bedankt voor de info! Ik zal nog meer onderzoek doen naar eventuele virussen. Vind het toch lastig.

Bestrijdingsmiddelen heb ik bij de hortensia niet gebruikt... Wel heb ik bestrijdingsmiddelen gebruikt in het gras wat er voor ligt tegen het onkruid... Gezien de Hortensia al een ruime tijd op die plek staat, zou het dan zo kunnen zijn, dat de wortels onder het gras doorlopen en zo ook het bestrijdingsmiddel hebben opgenomen?

Is het verstandig om de takken met de vergroeide bladeren weg te halen? of moet ik dit juist laten zitten?

Graag jullie meningen
woensdag 8 juni 2022 - 13:19
Peterplant

Peterplant

Het zou inderdaad kunnen dat het onkruidbestrijdingsmiddel in het gras invloed heeft op de hortensia.
Waar ik ook aan dacht is dat het grind eronder wel heel schoon is. Heb je daar wat mee gedaan of heb je nieuw grind aangevuld.
Misschien dat dat nog invloed heeft.
Het heeft weinig zin om aangetaste takjes weg te snoeien.
Mocht gif of virus een oorzaak zijn dan zit dat toch door heel de plant en niet alleen in die takjes.
woensdag 8 juni 2022 - 15:29
Jennifer21

Jennifer21

Ik zal het middel inderdaad ook niet meer gaan gebruiken. Het grind is niet gepoetst, dat is destijds inderdaad nieuw aangelegd. indien ik dit wel zou schoonmaken, haal ik het er altijd eerst uit, om inderdaad mijn planten niet aan te tasten.

Bedankt voor het mee denken! hoop dat de Hortensia zich snel weer herpakt! er zitten gelukkig ook nog ''gezonde bladeren'' aan.
woensdag 8 juni 2022 - 15:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon