menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Probleem met Acer

Ga naar meest recente reactie

Apeldoorn

Apeldoorn

Beste allemaal,

VAndaag hebben wij een acer garnet gehaald bij een kweker. Pas bij thuiskomst (ze stonden heel dicht op elkaar) hebben we gezien dat hij fors bedeeld was met luis (zie foto's). We zijn de hele middag bezig geweest het eraf te krijgen, willen de plant graag houden, hij is mooi van vorm. Echter, nu hebben we het meeste eraf, maar zie ik aan de onderkant van de bladeren na het afspuiten iets waarvan ik vermoed, dat het wellicht eitjes zijn van nog veel meer luis in opkomst. (zie foto van de onderkant van een blad). Zijn dit eitjes van de luis? De blaadjes plakken ook wat aan elkaar (jong blad), daarvan weet ik niet of dat gewoon is. Ik herken dat niet bij mijn andere acer palmatum.

Wie kan helpen? Is dit nog te redden of is het best deze plant alsnog retour naar de kweker te doen?

Bloemen & Planten

woensdag 27 april 2022 - 17:06
Apeldoorn
woensdag 27 april 2022 - 17:06
Apeldoorn
woensdag 27 april 2022 - 17:06
Apeldoorn

Apeldoorn

onderkant blad

Bloemen & Planten

woensdag 27 april 2022 - 17:06
Plantadvies

Tekst aangepast

Plantadvies

Helaas heeft de Acer bladluis. Afspoelen met een koude waterstraal en dit steeds herhalen verwijderd op een natuurlijke manier de bladluis. Het plakken van het blad is honingdauw wat bladluizen veroorzaken. De witte eitjes zijn geen eitjes maar lege vervellingshuidjes die de bladluizen achterlaten nadat ze verveld zijn.
woensdag 27 april 2022 - 18:23
Peterplant

Peterplant

Als je de esdoorn goed verzorgd verdwijnen de luizen vanzelf. Voor je het weet hebben lieveheersbeestjes, gaasvliegen, roofvliegen, sluipwespen enzovoorts, de luizen opgegeten.
Op de laatste foto zie ik waarschijnlijk mummies, dat zijn dode bladluizen die van binnenuit opgegeten zijn door sluipwespjes.
woensdag 27 april 2022 - 18:39
Apeldoorn

Apeldoorn

Hartelijk dank voor jullie reactie, super!
Is het de moeite om deze acer te houden en niet terug te brengen? Is hij nog 'te redden'? Het afspoelen is gedaan, we hebben zoveel mogelijk (honderden) luizen gevangen..... ik zie niet veel meer lopen, alleen hij ziet er wel wat sneu uit en de blaadjes plakken... kan dit niet overslaan naar andere planten in onze tuin eigenlijk?
En die legen hulsjes, kunnen die blijven zitten? Want dat is werkelijk geen doen om alles te verwijderen.

Bloemen & Planten

woensdag 27 april 2022 - 18:57
Tuinprins

Tuinprins

Zijn esdoornluizen en die zitten alleen op esdoornsoorten. Overslaan kan alleen naar andere esdoorns in je tuin. Je hebt 100den luizen soorten maar luizen op esdoorns in het voorjaar zijn zo goed als altijd esdoornluizen.

De witte vervel-huidjes vallen na verloop van tijd van het blad tenzij ze vastzitten aan de honingdauw.

De komende tijd gewoon goed in de gaten houden en iedere luis die je ziet dooddrukken.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 28 april 2022 - 08:11
WiPe

WiPe

Zorg voor een goede standplaats in volle grond op een koele plek uit de zon en uit de wind. Dan komt dat wel goed.
donderdag 28 april 2022 - 14:07
Roeli

Roeli

Wanneer je hem in de bak wilt laten staan, zorg dan voor een bak die minstens 2 x ,nog beter 3 x zo groot is. De mijne staat in een bak met "oren" Makkelijk met 2 man te verzetten. "s winters staat hij nl. tegen het huis aan in een beschermde hoek..
maandag 2 mei 2022 - 14:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon