menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vleesbes is blad verloren.

Ga naar meest recente reactie

Lamium

Lamium

Hoi,

vorig jaar ben ik enthousiast geworden over de vleesbes, mede vanwege de afwijkende bloeitijd. Toen ik bij het tuincentrum de Sarcococca (uit mijn hoofd confusa) trof heb ik hem ook meegenomen.

Hij staat in een ruime pot gecombineerd met een geitenbaard. Helaas begon hij in de herfst het grootste deel van zijn blad te verliezen, terwijl het volgens mij een groenblijvende plant moet zijn. Hij heeft wel gebloeid, maar ziet er toch wat karig uit zo.

Omdat het een groenblijver is maak ik me wat zorgen of hij zijn blad weer terug gaat krijgen. De plant heeft wel gebloeid, de uitsteeksels zijn uitgebloeide bloemetjes.

Is er nog hoop voor de kale takken of kan ik hem beter terugsnoeien tot waar er nog wel blad is in de hoop dat er nieuwe groei komt?
vrijdag 11 maart 2022 - 11:41
Lamium

Lamium

Zo staat hij erbij.

Bloemen & Planten

vrijdag 11 maart 2022 - 11:43
Peterplant

Peterplant

Wat voor grond heb je gebruikt en zitten er gaten in de bodem van de pot?
vrijdag 11 maart 2022 - 13:28
Lamium

Tekst aangepast

Lamium

Een neutrale potgrond, het exacte merk weet ik niet meer zeker, maar ik denk de 'dure' lijn van DCM. Die is vooral wat luchtiger (ik meen het te herkennen aan de witte puntjes). Onderin de pot zitten uiteraard gaatjes, het is een buitenplant. Ik maak daarbij ook gebruik van hydrokorrels. Hij heeft in de lichte schaduw gestaan.

Ik heb elders in de tuin een pot moeten afdanken vanwege een soort engerlingen (ze hadden de wortels van mijn hemelsleutel volledig op), maar die zie ik in deze pot niet terug.
vrijdag 11 maart 2022 - 13:46
Carib

Carib

Niet wanhopen. Sarcoccocca is normaliter geheel groenblijvend, maar af en toe wordt een tak kaal.Ik heb er niet altijd een verklaring voor. Strenge vorst zorg voor bladval, maar die hebben we niet gehad dit jaar. Gewoon even afwachten of de tak nog uitloopt, terugsnoeien kan altijd nog. Er komen dan snel nieuwe takken voor in de plaats.
Ik vind het een enorm dankbaar struikje, die het op de meest donkere en droge plekken nog goed doet. Zaait zich hier ook gezellig uit.
vrijdag 11 maart 2022 - 16:07
Lamium

Lamium

Dankjewel, is jouw ervaring dan ook dat er weer blad komt aan de oude stengels?

Ik zit nu te bedenken dat een mogelijke oorzaak kan zijn dat hij eerder in de buurt van een nu verwijderde conifeer stond. Misschien hield die ongemerkt teveel regen tegen.
vrijdag 11 maart 2022 - 16:45
Carib

Carib

Zolang de tak nog gewoon groen is, gewoon afwachten. Droogte kan inderdaad een oorzaak zijn. Hoewel ze droogte redelijk goed verdragen, is enig vocht natuurlijk wel nodig. Ik heb hem hier geprobeerd onder een enorme ceder en dat is niet goed afgelopen. Daar was het echt te droog.
zondag 13 maart 2022 - 17:32
Lamium

Lamium

Ik heb besloten dat hij voorlopig mag blijven waar hij staat (anders was hij naar een oudere pot verhuisd ). Ik heb wat turf en voeding gegeven als kickstarter. Toen ik van heel dichtbij keek zag ik verse takjes uit de kluit komen, dus dat geeft ook goede hoop. Wat ik wel heb gedaan is die hele lange tak eruit knippen, die stak zover uit dat het niet meer klopte voor de vorm.

Nogmaals dankjewel voor de hoopvolle geluiden .
zondag 13 maart 2022 - 18:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon