menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hosta en eucomis bicolor

marc

Marc

Heeft iemand ervaring met zaaien van Hosta en Eucomis bicolor? Gaat dit goed? Wat de Hosta betreft. Is het zaad gelijk aan de ouderplant of moet ik iets anders verwachten Dank bij voorbaat.
woensdag 27 oktober 2021 - 15:52
Carib

Tekst aangepast

Carib

Zowel hosta's als eucomis zijn eenvoudig te zaaien. Eucomis heeft zich hier met enige regelmaat zelf uitgezaaid tussen de klinkers.

Hosta's zijn gemakkelijk te zaaien, maar helaas heb ik zelf nog nooit een mooie zaailing gezien. Ik heb afgelopen voorjaar zaden van de mooiste cultivar die ik heb laten kiemen, maar net als tijdens alle eerdere experimenten waren de nakomelingen allemaal effen groen en ook nog zonder de mooie bladvorm van de ouder. De meeste hosta's die verkocht worden zijn cultivars en zijn niet zaadecht. Kennelijk moet je heel veel kennis hebben en bewuste kruisen om mooie nakomelingen te krijgen.

Als het je er om gaat om ze te vermeerderen, dan is scheuren in het voorjaar de meest eenvoudige manier. Het is zelfs mogelijk om ze te stekken door een scheut vlak boven de grond af te snijden en deze op te potten. Zo kun je ook de soms verschijnende afwijkende scheuten (sporten) verder kweken.


woensdag 27 oktober 2021 - 23:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon