menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Wat voor plantje (mos) is dit?

Ga naar meest recente reactie

Marielle D.

Marielle D.

In mijn tuin, tussen de planten, in het gras maar ook tussen de stenen, zit een plantje. Het verspreidt zich heel snel en is moeilijk uit te roeien.
Weet iemand wat dit is? Misschien een soort mos en hoe ik het weg kan krijgen?
Bedankt!
vrijdag 3 september 2021 - 15:56
Marielle D.

Marielle D.

zie deze foto

Bloemen & Planten

vrijdag 3 september 2021 - 16:07
Tuinprins

Tuinprins

Dit is levermos. Je krijgt het weg door er pure urine over heen te gieten ... (voor mannen makkelijker dan vrouwen!).

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 3 september 2021 - 17:27
lentemode

Lentemode

Dag Tuinprins,

ken je nog een andere remedie voor dit probleem ?
Het levermos tiert hier welig in zo'n natte zomer.
vrijdag 3 september 2021 - 22:21
Willy Nijhoff

Tekst aangepast

Willy Nijhoff

Ik heb antwoord van een expert gehad en die raadde me aan om de bovenste laag, met het mos, er zo veel mogelijk er af te halen en dan de bovenste laag aarde met grover zand te vermengen. Op deze manier blijft het water niet staan en kan wegzakken. Dit is de grote boosdoener. Op bestrating kan je goed 'mogeton antimos 'toepassen, of heet water.
Ik had een paar dagen terug dezelfde vraag gesteld, vandaar ( op een andere site)
En nu maar hopen dat werkt.

maandag 6 september 2021 - 10:32
lentemode

Lentemode

Dank Willy !

Hier wordt inderdaad de bovenste moslaag van de dolomietpaden
weggehaald. Volgend voorjaar komt er een nieuw dolomietdek over,
weer goed voor enkele jaren.
We blijven wel in beweging, het lange leven, toch ?
En wat is me dat lelijk, zo'n vettige levermoslaag.
Onkruidjes groeien er doorheen en zijn dan haast niet te wieden.
maandag 6 september 2021 - 13:07
Tuinprins

Tuinprins

Volgens mij is de Europese toelating van Mogeton van Bayer komen te vervallen en mag dat niet meer verkocht of gebruikt worden (sinds 2019/2020).

Scherp zand door de bovenlaag mengen helpt niet echt. Ik heb op plaatsen gezien dat levermos op puur scherp zand groeide. Dit was wel in de schaduw en op vochtige plekken maar toch. Levermos groeit bij kwekerijen ook gewoon op gronddoek.

Weghalen helpt ook maar tijdelijk, de sporen van het levermos zitten overal en als de omstandigheden gunstig zijn dan krijg je weer levermos.

Gegroet, de tuinprins
maandag 6 september 2021 - 17:15
Willy Nijhoff

Willy Nijhoff

Werkt dan alleen de urine?,. dat kan ik me echt niet voorstellen. Ik heb geen verbod op het middel gevonden.En grof zand er door helpt echt.
maandag 6 september 2021 - 17:33
Carib

Carib

Een bericht op internet van oktober 2018:
Toelating Mogeton komt te vervallen
De registratie van de actieve stof quinoclamine in Europa komt te vervallen. Dit betekent dat de toelating van het herbicide Mogeton ook afloopt per 31 december 2018. Dit meldt producent Bayer.

Mogeton wordt in onder meer de vasteplantenteelt gebruikt ter bestrijding van algen, bladmossen en levermossen. De aflevertermijn is 30 juni 2019, de opgebruiktermijn 30 juni 2020.
maandag 6 september 2021 - 23:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon