menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Waaraan zijn deze Ilex crenata bezweken?

areslagae

Areslagae

Beste,

Waaraan zijn deze Ilex crenata bezweken?

Is dit door de vrieskoude (ze hebben steeds buiten gestaan, ook in de recente koude vriesperiode)?
Of door iets anders (schimmel, plaag)?

De planten lijken helemaal uitgedroogd. De blaadjes zijn geel en droog en de takjes zijn donker en breken zo af. Een ervan is nog iets groener dan de rest.

Bloemen & Planten

donderdag 13 mei 2021 - 15:02
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

In de volle grond verdraagt Ilex crenata temperaturen tot ongeveer -20 graden. In pot is het een andere zaak, dan kunnen ze veel minder vorst verdragen. Of de vorst van februari verantwoordelijk is voor het afsterven van de planten? Ik weet het niet. Dat je de takken zo kunt afbreken suggereert dat het iets is dat al langer aan de gang is. Heb je al een plant uit de pot gehaald en gekeken naar de wortels?

Ilex crenata is gevoelig voor diverse schimmelziektes zoals Phytophthora ilicis en Thielaviopsis basicloa. Meestal is het dan dat delen van de plant afsterven, later breidt de ziekte zich dan verder uit in de plant. Bij jou hebben de planten helemaal bruin blad.

Ilex crenata is geen plant om lang in een pot te houden. Ze zijn gevoelig op de wortel en moeten zeker niet te nat staan. Als je deze Ilex crenata als plant voor in een pot had bedoeld dan is het zeker geen goede keuze.

Hoe lang staan bovenstaande planten al 'geparkeerd'?

Gegroet, de tuinprins
donderdag 13 mei 2021 - 17:58
areslagae

Areslagae

Bedankt voor de reactie.

De planten zijn van vorig voorjaar, ze staan een dik jaar in pot.

Vanaf naar schatting maart zijn alle planten langzaam van groen over geel-groen naar geel verkleurd en zijn de takjes houterig en zwarter en breekbaar geworden. Ik heb een Viburnum tinus in een pot dit bruin-rood geworden is, ik weet niet of dat een hint kan zijn?

In bijlage nog enkele foto's. Een plant heeft nog witte (nieuwe?) wortels. Alle andere andere bruine. Maar nieuwe Ilex crenata plantjes van het tuincentrum lijken ook bruine (oude?) te hebben. Ik heb ook redelijk veel larven gevonden van een bepaalde soort, misschien is dat een hint?

Ik wist niet dat Ilex crenata niet geschikt was voor potten. Wij zien ze graag rond het huis. Als een soort buxus vervanger (maar het hoeven geen perfecte bolletjes te zijn). Zijn er gelijkaardige soorten die zich beter in een pot thuis voelen?

Bloemen & Planten

donderdag 13 mei 2021 - 19:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon