menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Narcissen

Ga naar meest recente reactie

c j de k

C j de k

Naar aanleiding van een deze week op het forum geplaatste foto het volgende.
Zijn er mensen die ook problemen hebben met het terug in bloei komen van met name gevulde en dubbele of zo genoemde spleetkronige Narcissen.
Het jaar na planten bloeien ze perfect maar dan is het gedaan ook en bloeien ze haast niet meer.
Graag uw reactie hierop.

Bloemen & Planten

vrijdag 2 april 2021 - 17:22
Plantadvies

Plantadvies

Kijk nog eens naar de plek...deze dient licht te zijn en humusrijk. Na de bloei de uitgebloeide stengels eruit knippen en het loof geel laten worden. De bol haalt zijn energie uit de bladeren.
zaterdag 3 april 2021 - 18:12
Tuinprins

Tuinprins

Volgens mij heeft het ook iets te maken met de wijze waarop de bollen gekweekt worden. Dit geld niet alleen voor narcissen maar ook voor tulpen.

Een aantal jaren geleden heb ik diverse soorten narcissen geplant. Deze zijn zo goed als allemaal verdwenen of bloeien niet meer. Het eerste jaar naar planten bloeien ze goed, daarna niet meer. Ik tuinier hier op humeuze zandgrond en laat het loof op natuurlijke wijze afsterven. Desondanks noppes. Ik hoor deze klacht van heel veel mensen. Idem dito bij tulpen. Daarom vermoed ik dat het iets te maken heeft met de wijze waarop de bollen opgekweekt worden. Misschien te snel met te veel bemesting. Van tulpen weten we dat die ver doorgekruiste nieuwe tulpen soorten een kort leven beschoren zijn (meer voor eenmalig gebruik). Bij narcissen ken ik zelf voorbeelden dat beproefde soorten als 'Actaea' niet meer willen bloeien.

Een plaag die bij narcissen wel eens wil voorkomen is de narcisvlieg. De larven van deze vlieg huizen in de narcisbol en vreten daar gangen in. Bij een aantasting door de narcisvlieg zal een bol meestal niet bloeien.

https://wiki.groenkennisnet.nl/display/BEEL/Grote+narcisvlieg


Gegroet, de tuinprins
zondag 4 april 2021 - 08:21
c j de k

C j de k

Heb al eens navraag gedaan bij een bekende handelaar en die adviseerde vinasse kali te gebruiken.
Dus dit goedje aangeschaft en de bollen ermee verwend plus nog wat speciale mest maar zonder resultaat helaas. Het lijkt er sterk op dat het maar een éénjarig product meer is.
zondag 4 april 2021 - 12:15
Carib

Carib

Twee dingen zijn volgens mij belangrijk: standplaats met voldoende zon op het blad en voldoende bemesting. Twee dezelfde groepen narcissen, waarvan de ene veel zon kreeg en de andere groep tussen hoge beplanting staat, maken dit voor mij duidelijk. De groep die te weinig licht krijgt na de bloei, bloeit niet meer en verdwijnt langzaam.
Sinds een aantal jaren mest ik de bollen ook. In het algemeen blijven de meeste groepen narcissen en ook tulpen hierdoor ieder jaar volop bloeien, ook gevulde en spleetkronige narcissen.
Maar er zijn wel verschillen per cultivar. De spleetkronige Cassata is een zeer goed herbloeiende cv hier en de gevulde White Marvel is echt een uitstekende witte, gevulde en heerlijk geurende narcis.
zondag 4 april 2021 - 12:47
Roeli

Roeli

Ik had er jaren geleden ook, o.a.rose bloeiende, maar ze zijn allemaal verdwenen.
Ze stonden bij mij gewoon tussen de andere narcissen in. Vanmorgen dacht ik opeens, waar zijn mijn witte narcissen eigenlijk gebleven . Ook verdwenen.
zondag 4 april 2021 - 17:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon