menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Groene zeep

groengroentje

Tekst aangepast

Groengroentje

Sinds enkele jaren heb ik elke lente een enorme hoeveelheid bladluizen op 1 van mijn lonicera's.
In die mate dat hij er echt miserabel uitziet. Daarnaast staan nog andere lonicera's en deze hebben hier of daar wat bladluis, maar niet in die mate dat de plant er van afziet.
Vorig jaar heb ik wat larve van lieveheersbeestjes gekocht, maar was wat aan de late kant.
Maar voorkomen is beter dan genezen zeggen ze en las dat een mengsel van groene zeep in water de bladluis weg zou kunnen houden, als je dit 2 ã 3 x de week op de plant spuit.
Dit lijkt me heel haalbaar en wil ik graag proberen.
Maar wat dien ik te verstaan onder groene zeep? Heb zo natuurlijke zeep in huis van het merk D' Or. Deze is wel geel. Ken ook zo oude bruine zeepblokken van vroeger.
Wat mag of kan ik best gebruiken?
Heeft iemand ervaring met deze manier en wat voor resultaat ik mag verwachten?
Andere tips zijn altijd welkom.
Wil graag mijn lonicera Dropmore Scarlet weer herstellen in zijn volle glorie
vrijdag 19 februari 2021 - 09:07
LT

LT

Dit kan ook helpen..
Ook effectief is een aftreksel van uien. Leg enkele uien een dag in water en spuit dit over de planten. Dit werkt niet alleen voor de bladluis, maar voor bijna alle insecten die zich voeden aan planten.
vrijdag 19 februari 2021 - 09:37
danny2

Danny2

Of dit nu met groene, gele of bruine zeep is maakt niet veel uit, gewoon een koffielepel zeep oplossen in een liter lauw water.
En om te lachen zegden wij er altijd bij, ...zeep pikt in de ogen en dan wrijven ze met hun handen in hun ogen en vallen ze van de planten af, je moet ze dan nog gewoon doodtrappen.

groetjes danny
vrijdag 19 februari 2021 - 17:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon