menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanplanten tuin welke benaming

Ga naar meest recente reactie

Kw5

Kw5

Hallo. Zou iemand mij kunnen helpen met welke planten dit zijn? Wil graag deze combinatie creeeren

Bloemen & Planten

dinsdag 3 november 2020 - 21:21
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

De blauwe bloei is Perovskia, de paarse bloei Verbena bonariensis, de rest is voor mij te onscherp om te bepalen...

Het grijsgroene op de voorgrond misschien Nepeta, het hogere gras op de achtergrond wellicht een Miscanthus.
woensdag 4 november 2020 - 00:17
Tuinprins

Tuinprins

Die 2 grassen vooraan zijn Stipa soorten, waarschijnlijk een vorm van Stipa tenuissima. Niet geschikt voor natte grond en bij ons in de regel kort levend.

Het grijze op de voorgrond zie ik aan als een laagblijvende Artemissia soort eventueel Artemissia 'Powis Castle' of Artemissia schmidtiana 'Nana'.

Bovenstaande combinatie gedijt alleen bij zon, zon en nog eens zon, halfschaduw is niet geschikt.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 4 november 2020 - 05:36
minouke

Minouke

Akkoord met Tuinprins.
woensdag 4 november 2020 - 07:13
Kw5

Kw5

Dankjwel!
Nu in de winter zit de zon te laag. De plek heeft nu maar zon van 11-14 uur. Lente en zomer de hele dag zon. Is dit voldoende?
woensdag 4 november 2020 - 20:06
Tuinprins

Tuinprins

Als de plek op dit moment maar 3 uren zon heeft, dan vraag ik mij af of die in het eerste deel van de lente de hele dag zon krijgt.

Volle zon: meer dan 6 uur zon per dag in het groeiseizoen (maart/april tot september/oktober).

Gegroet, de tuinprins
donderdag 5 november 2020 - 07:24
Jayer

Tekst aangepast

Jayer






Toevallig ook deze combinatie in de voortuin geplant. Alleen die Artemisia kan wel uit zijn voegen barsten dus af en toe snoeien.
zaterdag 7 november 2020 - 19:50
minouke

Minouke

Prachtig!
zondag 8 november 2020 - 06:42
Kw5

Kw5

ah super handig Jayer!
Staan ze bij jou in zon of halfzon? Ik vrees dat mijn locatie eerder tussenin is, dus bij deze twijfel nog of dit dan de ideale planten zijn
zondag 8 november 2020 - 09:05
Carib

Carib

Afgezien van de zonnige standplaats moet de grond ook niet te rijk zijn anders groeien deze planten te slap op en vallen om. Op mijn kleigrond lag de Perovskia meer plat. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat deze foto gemaakt is op het topmoment van de combinatie. En hou er ook rekening mee dat zowel de Verbena en de Stipa kortlevend zijn en zich zeer fors uitzaaien.
zondag 8 november 2020 - 11:52
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Wat Carib schrijft kan ik beamen, Stipa heb ik ooit eens gehad en is toen de winter niet doorgekomen.
Perovskia is hier op leemgrond ook geen succes.
Verbena bonariensis zaait zich fel uit en blijft ook geen mooie groep vormen zoals op de foto.
Maar het is wel een prachtige combinatie.
zondag 8 november 2020 - 15:03
Kw5

Kw5

bedankt voor de reacties. ik zal inderdaad opzoek gaan naar goed winterharde alternatieven die ook in halfschaduw en op middelmatige bodem kunnen. Voorlopig is het nog wachten tot mijn terras wordt geplaatst en dan pas kan ik de plantjes plaatsen!
zondag 8 november 2020 - 16:54
Jayer

Tekst aangepast

Jayer

Mijn voortuin staat merendeel van de dag in de volle zon. En de Verbena staat inderdaad niet echt rechtop maar in combinatie met de andere planten maakt het nog altijd een mooie combinatie.
zondag 8 november 2020 - 18:48
Carib

Carib

De verbena staat hier juist prima rechtop, ook op kleigrond. In zachte winters overleeft de plant het ook goed, alleen zaait hij zich enorm uit. Dat moet je niet vervelend vinden. Het is de Perovskia die vaak gaat liggen, althans op klei. Ik vond die ook niet erg langbloeiend. Sommige salvia's of agastaches lijken me een langduriger effect te geven.
zondag 8 november 2020 - 19:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon