menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onderhoud Photinia Fraseri

Jipka

Jipka

Ik wou hier even horen hoe ik de Photinia Fraseri op stam het beste onderhoud om er lang geniet van te hebben?
Is dit net dezelfde snoei e.d. als bij de struik?
Bij de handelaar zeiden ze om te snoeien in maart en dan nog eens in oktober of zo.
Maar online lees ik dan het beste (1x) te snoeien en dit dan het liefst rond de langste dag.

Ik hoorde dan ook dan je een boompje best eens besproeid of zo ook..?!?
Ik heb het nochtans niet zo op allerlei sproeistoffen...

Zijn er nog dingen om rekening mee te houden?

Alleszins bedankt voor de info!
zondag 4 oktober 2020 - 17:49
Tuinprins

Tuinprins

Kan allebei: 2x per jaar (maart en oktober) of in juni. Is ook een beetje afhankelijk hoe snel de plant groeit en dat is weer afhankelijk van standplaats, grondsoort en verzorging (i.e. watergeven en bemesting).

Photinia fraseri (en cultivars hiervan) zijn al geruime tijd gevoelig voor een bladvlekkenziekte (Entomosporium mespili). Er verschijnen dan paars-rode vlekken op het blad en bij een flinke aantasting volgt er bladval. Spuiten met een schimmelwerend middel kan de ernst van deze schimmelziekte in toom houden. Verder: als je Photinia water geeft dan aan de voet van de plant en het blad niet nat maken. Een open en zonnige standplaats is gewenst zodat nat blad (door regen) snel opdroogt.

De afgelopen jaren heb ik deze photiniabladvlekkenziekte minder gezien maar dat komt zeer waarschijnlijk door het feit dat voorjaar en zomer warm en op veel plaatsen redelijk droog en warm waren. Als voorjaar en zomer vochtig/nat verlopen dan zal genoemde bladvlekkenziekte weer veel meer te zien zijn. Op kwekerijen wordt preventief gespoten met een heel scala aan professionele schimmelwerende middelen aangezien hun afnemers geen planten willen waar een ziekte inzit.

Bladval a.g.v. Entomosporium mespili moet niet verward worden met natuurlijke bladrui. Ook wintergroene planten stoten periodiek wat blad af. Bij de meeste planten (o.a. photinia en hulst) gebeurd dit doorgaans in de tweede helft van het voorjaar. Dit is een natuurlijk verschijnsel en geen ziekte.

Gegroet, de tuinprins
maandag 5 oktober 2020 - 06:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon