menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Esdoorn verwelkt

Ga naar meest recente reactie

Emwee

Tekst aangepast

Emwee

Goedemiddag,
Twee dagen terug heb ik een esdoorn gered die anders de vuilnisbelt bereikt zal hebben. Hij komt uit de volle grond, niet uit pot.
Ik weet dat de tijd van het jaar daar absoluut niet naar is, maar wilde hem graag een kans geven.
We hebben zoveel mogelijk wortel proberen te redden maar de boom heeft een flinke klap gehad, want hij heeft wel erg veel wortels verloren.
Waar de boom circa 1,5 x 2 meter breed is, en van grond naar bovenste blad circa 1,5 meter, hebben we een wortelkluit van circa 1 x 0,5 meter kunnen uitgraven.

De boom heeft direct bij aanplanten verse tuinaarde en een flinke hoeveelheid water gehad. Nu heb ik begrepen dat hij volgens een Engelse term ‘transplant shock’ heeft, en het een dubbeltje op zijn kant is of hij het gaat redden.

Als voorzorgsmaatregel heb ik een parasol boven het bladerdek gezet zodat de zonnestralen die er op vallen beperkt worden. Het is nog maar twee dagen geleden en ik weet dat herstel veel langer duurt dan dat, maar ik betwijfel of de boom het redden zal.
Alle bladeren hangen er slapjes bij en dat wordt met de uren erger, bladeren beginnen nu te verschrompelen.
Alle tips zijn van harte welkom, ik doe graag mijn uiterste best deze boom te redden maar ik ben zelf er niet helemaal zeker van. Heeft deze boom überhaupt nog een kans?

Vriendelijke groeten

Bloemen & Planten

maandag 18 mei 2020 - 13:24
Emwee

Tekst aangepast

Emwee

Ter aanvulling, de staat van de meeste bladeren

Bloemen & Planten

maandag 18 mei 2020 - 13:25
Patrikc

Patrikc

Schaduw geven, en water geven, je bent goed bezig.
Ik zou die parasolbedekking nog beter maken.

Het kan lukken maar zoals je zelf al zegt is het een dubbeltje op zijn kant.
Zo'n mooi exemplaar is in elk geval een inspanning waard.
Als we een zomer krijgen zoals voorbije jaren dan ga je die inspanningen wel een tijdje moeten aanhouden.

Veel succes
maandag 18 mei 2020 - 13:34
UncleT

UncleT

Idd, watergift, watergift en watergift, dat in combinatie met veel schaduw vergroot de slaagkansen. Een boom van dat kaliber die verplant word op een onaangenaam tijdstip verliest sowieso het blad hoor, als ze terugkomen binnen maand ofzo weet je dat je goed bezig bent.

Succes.
maandag 18 mei 2020 - 14:00
babsieNancy

BabsieNancy

Dit gaat zeker lukken .met wat aangepaste voeding en veel liefde.Overwint alles succes
maandag 18 mei 2020 - 14:14
lilyboskat5

Tekst aangepast

Lilyboskat5

Ik zou hem dan ook nog het bladerdek vernevelen.
En inderdaad, water en schaduw.

Misschien wat blad verwijderen, zodat hij niet zo hard hoeft te werken.

Ook zou ik het gras rondom weg doen, zeker voor nu.
maandag 18 mei 2020 - 15:43
Emwee

Tekst aangepast

Emwee

Wat een goede tips, en bedankt voor de hart onder de riem steken.
Ik zal de takken waar het dorste bod aan zit met beleid wat snoeien, en het gras haal ik weg.

Als ik water vernevel op de bladeren, zou dat dan beter s’avonds als de zon er niet op staat kunnen, of s’ochtends nog voordat de zon er op komt te staan?
maandag 18 mei 2020 - 16:28
lilyboskat5

Lilyboskat5

‘s Nachts nemen planten geen water op, ik zou het ‘s morgens doen, voordat de zon er op staat.
Ik hoop dat de Esdoorn niet de hele dag in de knallende zon staan want daar kunnen ze ook niet goed tegen.
Het is de moeite waard om hem te redden.
Het is een prachtexemplaar !
maandag 18 mei 2020 - 17:01
Emwee

Tekst aangepast

Emwee

De boom heeft tot 13:30 geen direct zonlicht en na 14:00-14:30 tot ongeveer 21:00 uur. Ik heb vandaag gemerkt dat ik met de parasol, zonder hem te verplaatsen aan een uur zonlicht in de middag kom.

Zou de boom toch wat baat kunnen hebben bij dat ene uurtje, of is compleet afschermen beter?
maandag 18 mei 2020 - 18:19
lilyboskat5

Lilyboskat5

Die tijd die jij aangeeft is juist het gemeenste zonlicht.
In de middag kan de zonnestraling een hoop schade aanbrengen.
maandag 18 mei 2020 - 18:34
Emwee

Emwee

Ik weet dat de boom op zijn vorige adres ook ongeveer dezelfde standplaats had met misschien nog wel meer zon dan hier (minder begroeiing in hun tuin, en wij hebben meer bebouwing wat schaduw geeft). Daarom had ik deze plek in de tuin gekozen, hopelijk was dat geen verkeerde zet.

Anders draaien we de parasol wat vaker open of schaffen we een mooi schaduwdoek aan als dat zou helpen
maandag 18 mei 2020 - 19:58
Patrikc

Patrikc

Zou de boom toch wat baat kunnen hebben bij dat ene uurtje, of is compleet afschermen beter?


Ik zou hem constant in de schaduw houden.
maandag 18 mei 2020 - 20:59
Emwee

Emwee

Dan haal ik een schaduwdoek die tot de herfst kan blijven hangen, bedankt voor de goede tip!
maandag 18 mei 2020 - 21:05
Emwee

Emwee

We zijn inmiddels een paar dagen verder en de schade aan de esdoorn wordt wat duidelijker.
Voornamelijk de groene bladeren en het onderste gedeelte van de boom kijken aangedaan, de bladeren bovenop zijn ietwat slap maar zijn nog niet verschrompeld zoals de onderste.

Ik heb ook witte stipjes onder aan bladeren gevonden, van dopluis. De spiritus en groene zeep staan al klaar voor wanneer deze nodig zijn.

Ik heb goede hoop voor het bovenste bladerdek, de takken met de dorste bladeren snoei ik één voor één voorzichtig weg. Dan maar hopen dat hij langzaam weer wilt gaan uitlopen. Ik had zelf verwacht dat de hele boom dor zou aandoen, maar dat kan ook nog komen.

woensdag 20 mei 2020 - 10:24
Emwee

Emwee

Foto van de schade onder aan de boom, en het blad bovenaan de boom

Bloemen & Planten

woensdag 20 mei 2020 - 10:25
Emwee

Emwee

Close up

Bloemen & Planten

woensdag 20 mei 2020 - 10:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon