menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Toscaanse jasmijn

Ga naar meest recente reactie

Greenpower

Greenpower

Beste experten, ik heb online een toscaanse jasmijn gekocht er werd mij verteld dat deze plant 30cm breed zou staan.Bij levering zag ik dat dit niet waar was en het nog een heel jonge plant was rond een bamboe stok. Kan ik beter wachten met deze over te zetten naar een grotere pot? Deze pot is 30 cm en de wortels zijn nog niet stevig genoeg lijkt mij ook op eerste zicht. Ik vraag mij ook af hoeveel cm deze toscaanse jasmijn kan aangroeien nog de komende maanden ongeveer? Met de juiste verzorging. Mvg,Andy

Bloemen & Planten

maandag 4 mei 2020 - 11:08
Carib

Carib

Een toscaanse jasmijn kan, als hij het naar zijn zin heeft, scheuten maken van een meter per seizoen. Maar dan moet hij het echt naar zijn zin hebben. Dit is niet echt een heel jonge plant, ze zijn nogal traag bij het opgroeien. Het kan soms een paar jaar duren eer een stek echt volop gaat groeien en deze hoogte bereikt.
maandag 4 mei 2020 - 16:07
Tuinprins

Tuinprins

Deze Toscaanse jasmijn is een mooie plant en staat volgens mij in een 15 liter pot. Dat is een flinke pot. Indien de kluit al doorworteld is dan uitplanten in de volle grond. Indien dit niet het geval is dan het beste nog even in de pot laten staan tot dit wel het geval is.

Gegroet, de tuinprins
maandag 4 mei 2020 - 17:06
Greenpower

Greenpower

Oh dan zal die toch nog wat in de breedte door groeien dit seizoen als hij kan Genieten van de zon en mits goede zorgen.ik dacht dat ik er geen plezier meer van ga hebben dit seizoen omdat er nog niet veel aanhangt?? Ik was wat teleurgesteld want het lijkt precies pas geplant. merci voor de raad! Groeten
maandag 4 mei 2020 - 18:50
Carib

Carib

Hij kan nog flink gaan uitschieten en dan verschijnen de bloemen meteen aan de nieuwe scheuten. Nog gewoon even geduld.
maandag 4 mei 2020 - 18:52
Tuinprins

Tuinprins

Het zou kunnen dat die plant nog niet zolang geleden is overgeplant naar een grotere potmaat. Dat is zo voor mij niet te beoordelen. Als dat zeer recent gebeurd is dan is de plant nog niet aan het uitwortelen en kun je hem gewoon in de volle grond zetten (je plant dan eigenlijk gewoon een plant in een kleinere potmaat). Is dat al wat langer geleden gebeurd dan is de pot nog niet goed doorworteld en zie je vaak dat als je de plant uit de pot haalt dat de verse potgrond inclusief de nieuwe wortels er van afvalt. Het afbreken van de nieuwe wortels vertraagt de hergroei van de plant.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 5 mei 2020 - 06:03
Greenpower

Greenpower

Ja de plant was echt in slechte conditie geleverd! Het zat nog al los in die pot met de bamboe stok en met ietsje meer als de helft met grond gevuld maar(droge grond) dus volgens mij is hij niet goed uitgeworteld en misschien snel van een kleinere pot in die pot gestoken?...geen idee hoe lang dit proces duurt? Pot is 22cm breed..En vraag mij af of het niet beter is deze in die pot te laten wanneer is die goed geworteld erin eh. En in een andere grotere pot doen wanneer bijna bloei is..Is niet zo goed zeker?mvg Andy
woensdag 6 mei 2020 - 07:13
Roeli

Roeli

Ik ga er van uit dat je extra grond in de pot hebt gedaan en dat hij er nu stevig in staat.
Waarom laat je hem eerst niet in de pot staan. Graaf de pot gedeeltelijk in op de plaats die je er voor bedacht hebt en wacht eerst rustig af wat hij gaat doen. Geef hem de tijd. Wanneer alles goed gaat, hij laat zien dat alles goed gaat en mooi verder groeit, haal de pot er dan pas omweg en graaf hem in.
woensdag 6 mei 2020 - 07:22
Greenpower

Greenpower

Als het aan mij ligt dan laat ik hem nog hele tijd in die pot.ik heb het zeker gevuld met verse grond en bemesting gegeven.maar stel de bloei begint neem nu in juni dat ik hem in een grotere pot doe, heeft dat Dan geen negatieve invloed op de bloei?? Is het niet te laat dan.mvg Andy
woensdag 6 mei 2020 - 10:25
Greenpower

Greenpower

Of kan ik hem gewoon zonder probleem tot eind september in die pot laten staan? Is 22cm breed.
woensdag 6 mei 2020 - 10:27
Roeli

Tekst aangepast

Roeli

Wanneer je zorgt dat de kluit intact blijft en je hem voorzichtig overzet moet het kunnen. Anders evt. in het najaar, na de bloei.
Sorry antwoorden hebben elkaar gekruist.
woensdag 6 mei 2020 - 10:29
Greenpower

Greenpower

Ja misschien beter gewoon laten in die pot tot na de bloei dan? Of zullen de wortels geen genoeg plaats hebben.ik denk tot augustus-september de wortels nog genoeg plaats hebben hoop ik eh!
woensdag 6 mei 2020 - 12:40
Carib

Carib

Overpotten is meestal geen probleem, want daarbij blijft als het goed is de wortelkluit volledig intact.
woensdag 6 mei 2020 - 18:09
Greenpower

Greenpower

Deze morgend pas gezien dat deze toscaanse jasmijn zwarte bladluizen had,ik zag de mieren die erop af kwamen.ben een spuitbus gaan halen bij de aveve om die te gebruiken.moet ik dat binnen een week nog is over doen?mvg
vrijdag 8 mei 2020 - 18:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon