menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Kan ik in oktober/november planten:

mariavanli14

Mariavanli14

Yucca
cimicifuga
kleine maagdenpalm: ik wil deze als een bodembedekker op een talud gaan zetten door onkruiddoek heen: is dit een goed idee, en hoeveel planten moet ik per m2 rekenen?
zondag 13 oktober 2019 - 21:32
Tuinprins

Tuinprins

Gezien het weer van de afgelopen 2 zomers zul je over Cimicifuga goed moeten nadenken. Deze plant heeft humusrijke niet te droge grond nodig. Bij droogte en lage luchtvochtigheid wordt het blad snel lelijk en zal de plant waarschijnlijk niet gaan bloeien. En dat is jammer want de geur van een bloeiende Cimicifuga is iets wat voor mij gewoon bij de herfst hoort (net zoals het eten van walnoten).

Ik heb een groepje van 3 planten en die bloeien voor het tweede jaar op rij niet. Ze leven nog maar daar is dan ook alles mee gezegd. Ook bij kennissen die de plant in de tuin hebben is er dit jaar geen bloei en zien de planten er belabberd uit.


De vroege herfst is overigens voor goed winterharde planten de beste planttijd. Planten wortelen voor de winter nog vast omdat de grond nog voldoende warm is. Ze hebben een duidelijke voorsprong op planten die in de lente worden worden geplant omdat de grond dan nog relatief koud is.


Gegroet, de tuinprins
maandag 14 oktober 2019 - 06:38
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Mijn drie donkerbladige cimicifuga's deden het vroeger geweldig. Maar nu de fruitbomen groter zijn moet ik op zoek naar een andere plek. Te droog geworden. Ik wacht af of ze in het voorjaar boven komen en verplant ze dan.
maandag 14 oktober 2019 - 12:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon