menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hedera/Clematis/... Alternatieven

Ga naar meest recente reactie

BBog

Tekst aangepast

BBog

Hallo allen,

Ik zou graag klimplanten bestellen. Het doel van deze plant is om te laten groeien tegen een bekaert omheining van 1.8m hoog. Het doel is om een dunne natuurlijke haag te creeren. Aangezien ik geen groene vingers heb, ben ik op zoek naar iets onderhoudsarm, bij voorkeur iets dat hoogstens 1 keer per jaar gesnoeid moet worden. Bovendien: graga iets wintergroen zodat we ook in de winter een afgescheiden tuintje hebben.

Oorspronkelijk had ik aan klimop gedacht, maar men heeft mij verteld dat het onderhoud daarvan niet te onderschatten is... (wij hebben oa schrik voor woekeren naar de buren toe)

Een volgend idee was Clematis Armandii, maar die draad staat los van ons huis en ik heb, gezien de dure prijs (het betreft hier een draad van 25m lang) schrik voor
* schade in de winter (ik lees op verschillende plaatsen "best tegen een zuidermuur plaatsen")
* teveel wind en daardoor bladschade.
Is deze schrik gegrond?

Indien ja: kent er iemand goede alternatieven? Iets dat beter winterhard is dan een clematis maar minder woekert dan een klimop?

toevoeging: dit hek staat grotendeels in de zon.
maandag 12 maart 2018 - 16:56
Polplastron

Polplastron

Wintergroene klimplant, winterhard en in de zon .... Ik vrees dat je gewoon terug bij klimop gaat uitkomen. Overigens zou je met één keer snoeien kunnen volstaan als je wat ruimte hebt. Anderzijds geeft twee keer snoeien mooier resultaat.
Woekeren valt best mee als je er voor zorgt dat de stengels de grond niet te lang raken, maar bij een goede snoei heb je dat probleem niet.

Overigens zal je elke klimplant aan de twee zijden van de draadafscheiding moeten snoeien dus zorg er alvast maar voor dat je zeer goede afspraken maakt met je buren.

Groeten,
Pol
maandag 12 maart 2018 - 19:03
BBog

BBog

Bedankt voor de raad Pol.

Afspraken met buren is geen probleem.

Jammer dat er niet meteen goede alternatieven zijn; ze hebben ons wel schrik aangejaagd mbt klimop (veel verhalen van mensen die daar miserie mee (gehad) hebben
dinsdag 13 maart 2018 - 09:14
Polplastron

Polplastron

Ik denk dat de bangmakerij vooral slaat op klimop tegen oude muren. In principe beschadigt klimop een muur niet, maar als er natuurlijk gaten of open voegen zijn in die muur waar de stengels in kunnen groeien dan kan met de jaren die klimop echt wel een probleem worden.

Tegen een gaasdraad zie ik niet meteen een probleem. Bij mijn moeder staat al 25 jaar een draad met klimop zonder "woekerneigingen". Zij snoeit deze haag twee keer per jaar.
Thuis hebben wij eveneens een draad met klimop die er minder lang staat (maar intussen toch ook al meer dan 15 jaar) en ook hier is geen probleem.
dinsdag 13 maart 2018 - 11:32
Ken M

Ken M

Misschien kan je eens kijken bij de jasmijn soorten?
Groenblijvend, goed in volle zon en verdragen vorst (afhankelijk van de soort de een iets meer als de ander).
De gewone jasmijn doet het hier zeer goed maar bevind mij dan ook in een warmer klimaat dan belgie(N-Spanje). Vorst tot -5 en sterke wind heeft die geen problemen vertoond. De ster jasmijn zou wel iets beter winterhard zijn.

Andere mogelijkheid, klimhortensia? Deze is wel niet groenblijvend. Geen ervaring met deze.

Zelf hadden wij hier een klimop staan die ik dit jaar heb uitgedaan en kan je zeggen klimop verwijderen is geen pretje
Een alternatief zijn de parthenocissus soorten. Hier hebben we ook eentje van staan en vind zelf dat deze veel minder onderhoud geeft dan een klimop. Ook weer niet groenblijvend maar wel prachtig in de herfst.

Ken
dinsdag 13 maart 2018 - 13:08
Polplastron

Polplastron

Klimop verwijderen is inderdaad geen pretje, maar bij goed onderhoud en zorgvuldige planning is dat niet iets wat je regelmatig moet doen hé!

Ik weet niet of klimhortensia goed geschikt is om tegen een draad te plaatsen en of dit mooi gaat zijn. Wingerd is heel mooi tegen een draad, maar vraagt, althans naar mijn ervaring, meer snoeiwerk en is niet groenblijvend.
dinsdag 13 maart 2018 - 13:44
Ken M

Tekst aangepast

Ken M

maar bij goed onderhoud en zorgvuldige planning is dat niet iets wat je regelmatig moet doen hé!

Klopt als een bus Pol

Heb ook geen idee over de Klimhortensia, was maar een idee. Zal het ik het eens als ik de volgende keer naar het tuincentrum ga.
Wat je hier ook vaak ziet zijn klimmende of blauwe winde. Dacht dat deze eenjarig en niet winterhard waren maar nu ik kwam net deze tegen.
Klimmende winde 'Blue Hardy'
Deze zou meerderjarig en winterhard zijn. Is misschien een optie voor BBog?

https://www.baldur-nederland.nl/produkt/Kletterpflanze/3133/Sierstruiken/Klimplanten/Klimmende+winde+Blue+Hardy/detail.html

Ken
donderdag 15 maart 2018 - 02:47
Roeli

Roeli

Is een passiebloem misschien ook nog een idee ?
donderdag 15 maart 2018 - 11:03
renate67

Renate67

Passiebloem is in strenge winter ook niet wintergroen (wel lang maar laat met strenge vorst van -10C ook zijn bladeren allemaal vallen.
Als passiebloem aantal jaren staat kan die ook VELEN meters per jaar groeien
(geeft natuurlijk wel mooie bloemen)
Hetzelfde geld voor gewone kamperfoelie lang groen maar bij strenge vorst niet, ruikt natuurlijk wel heerlijk en bloeit ook mooi.
Wij hebben hier 5-6 meter klimop met afscheiding met buren staan.
De haag is hier vrij laag 1,50m en we snoeien hem 1x per jaar.
MOET NU HOOGNODIG, maar is zo koud.
Ik vind dat best een hele klus , de haag staat er al zeker 20jaar (maar misschien al veel langer) er liggen nu ook veel uitlopers op de grond (die zou ik eigenlijk 2xper jaar moeten doen, hoewel ik af en toe er ook wel wegtrek door het jaar heen)
Ik snoei 1x per jaar omdat de klimop dan in de herfst gaat bloeien en dat is een hele goede pollenleverancier voor de bijen als er niet veel planten meer bloeien, bovendien vind ik dat mooi.
Ik moet NU snel snoeien voor de vogels gaan nestelen en ik nesten in de klimop verstoor, wat dat wil ik niet.

Ik laat overigens zomerbloeiende clematissen door de klimop groeien en winterjasmijn en de buren hadden vorige zomer wat hoge oostindische kers erbij gezet die het zeer goed deden en die ook over de haag bij ons veel mooie bloemen gaven.

Met de bloemen erin wordt de klimop een stuk minder saai,

Eerder stond er nog veel meer klimop in onze tuin weghalen is echt zwaar werk, het stond ook tegen schutting aan en daar is weghalen vrijwel niet te doen, je krijgt nooit alle wortels weg en het blijft al jaren telkens terugkomen.
zaterdag 17 maart 2018 - 08:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon