menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Planten delen

Ga naar meest recente reactie

Dunya

Dunya

Ik zou graag de zonnehoeden delen (scheuren). Ik weet nu niet of ik dit na de bloei mag doen of pas de volgende lente.
Op de foto zie je het resultaat van één plantje.

Bloemen & Planten

maandag 28 augustus 2017 - 09:15
Carib

Carib

Echinacea's zijn vooral lastige overwinteraars, ze kunnen door winterse nattigheid wel eens wegvallen. Dat risico's wordt nog groter als ze voor de winter worden verplant want verplanten en scheuren vinden ze niet altijd even leuk. Nu lijkt me dit een gewone zonnehoed en geen doorgekweekte cultivar en die zijn veel sterker en gemakkelijker, maar toch zou ik het risico niet nemen en hem in het voorjaar scheuren. Ze staan al vrij vroeg boven de grond dus delen is dan gemakkelijk.
maandag 28 augustus 2017 - 16:20
Polplastron

Polplastron

Ik doe dit ook altijd in de lente.
maandag 28 augustus 2017 - 16:52
Dunya

Dunya

Bedankt voor jullie reacties. Dan maar in de lente.
dinsdag 29 augustus 2017 - 08:34
leerling

Leerling

Heb zelf - eindelijk - wat Echinacea groot gekregen dit jaar. Omdat het hier (droge zandgrond) niet zo'n makkelijke plant lijkt, toch even nieuwsgierig: waarom wil je die delen?
woensdag 30 augustus 2017 - 00:01
Dunya

Dunya

Omdat ze zo groot worden en het aangeraden wordt om ze te delen na enkele jaren. Dan hoef ik geen nieuwe te kopen of te zaaien.
woensdag 30 augustus 2017 - 08:34
Carib

Carib

De gewone enkelbloemige echinacea zaait zich meestal vanzelf uit. Daarvoor hoef je alleen de zaadhoofden te laten staan in de winter.
woensdag 30 augustus 2017 - 19:47
leerling

Leerling

Bedankt voor de info, allebei.

@Carib
De gewone enkelbloemige echinacea zaait zich meestal vanzelf uit.

Weet je ook wanneer de zaailinkjes uit komen? Ik weet nog niet hoe die eruit zien en zou het jammer vinden als ze per ongeluk zouden sneuvelen. (De bloemen die hier nu groeien zijn al de derde set die ik gekocht heb.)
donderdag 31 augustus 2017 - 00:36
Dunya

Dunya

Bij mij ligt er sierschors sinds verleden winter. Zal dat vanzelf uitzaaien ook lukken?
donderdag 31 augustus 2017 - 08:44
Carib

Carib

Bijgaand een van het net geplukte afbeelding van de vrij kenmerkende zaailingen. Ze verschijnen in het voorjaar, maart/april. Tussen schors zal het lastiger zijn voor spontane zaailingen. Je kunt natuurlijk ook zelf de zaden erafhalen en zaaien. Ze kiemen vrij gemakkelijk. Ze zitten onderaan de stekelige uiteinden van de 'bolhoed'. Draag wel even handschoenen, want ze zijn best prikkelig.

Bloemen & Planten

donderdag 31 augustus 2017 - 16:20
leerling

Leerling

Dat helpt. Bedankt, Carib.

Dunya, als je wil mag je hier een woelrat komen halen. Die maakt met wat plezier weer een stukje grond bloot in je sierschors.
donderdag 31 augustus 2017 - 21:26
Dunya

Dunya

Leerling bedankt maar de merels kunnen hier ook behoorlijk woelen in de sierschors.
vrijdag 1 september 2017 - 08:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon