menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hortensia met bruine en gekrulde bladeren

Ga naar meest recente reactie

Lieven Standaert

Lieven Standaert

Ik heb een 5-tal volwassen hortensia-struiken in volle grond (10 jaar oud). Sedert een paar dagen worden de bladeren bruin en krullen ze. Ik zie geen ongedierte op de planten. Is de nachtvorst van twee weken geleden de oorzaak? De planten staan in zeer zanderige grond, de laatste weken is het zeer droog geweest. Ik heb half maart gedroogde koemest gestrooid. Kan te droog de oorzaak zijn?

Bloemen & Planten

zondag 30 april 2017 - 17:57
Tuinprins

Tuinprins

De hortensia is geraakt door de nachtvorst van anderhalve week geleden. Voorlopig even niets doen, de plant herstelt zichzelf. Als de plant momenteel te droog staat zou ik hem wel goed water geven, dat vergemakkelijkt het herstel. (Droogte is evenwel niet de oorzaak van het feit dat de plant er momenteel zo bijstaat want dat is 100% nachtvorstschade).


Gegroet, de tuinprins
zondag 30 april 2017 - 18:07
Marei

Marei

.......en je er mentaal op voorbereiden dat deze planten niet bloeien dit jaar.....
maandag 1 mei 2017 - 10:35
Lieven Standaert

Lieven Standaert

Bedankt Tuinprins. Nu weet ik dat ik de oorzaak niet ergens anders moet zoeken.
maandag 1 mei 2017 - 18:02
Lieven Standaert

Lieven Standaert

Marei,bedoel je geen bloei op de takken waarvan de bladeren beschadigd zijn of bedoel je geen bloei op de volledige plant?
maandag 1 mei 2017 - 18:02
Marei

Marei

Er is nagenoeg geen bloei in zo'n zomer; hier en daar misschien een wat later uitgelopen knop.Je zult vrijwel nergens bloeiende Hydrangea's zien de komende zomer helaas; tenzij men nieuwere soorten heeft aangeplant: H. 'Endless Summer' bloeit op éénjarig hout, dus die bloeit altijd.
maandag 1 mei 2017 - 19:47
Carib

Carib

Dat is wel heel pessimistisch. Ik heb in de tuin een paar hortensia's die beschut stonden van de koude wind en die zijn geheel onaangetast. De anderen hebben ongeveer dezelfde schade als op de foto en er zijn wel wat zwarte bloemknopjes te zien, maar ook nog genoeg takken waar ik nog best goede hoop op bloemen heb. We zullen wel zien.
maandag 1 mei 2017 - 22:35
Tanja G.

Tanja G.

Heb net hetzelfde voor!

Bloemen & Planten

woensdag 10 mei 2017 - 11:14
Tuinhappy

Tuinhappy

Idd nachtvorstschade. Mijn ervaring met hortensia's in potten is dat ze het meestal wel overleven, maar blad blijft hele seizoen lelijk.
zondag 14 mei 2017 - 17:06
vanessaros15

Vanessaros15

Hoi mijn hortensia heeft geen water gekregen met gevolg helemaal verdort is. Wat kan ik doen
zondag 22 juli 2018 - 11:22
deHaan

DeHaan

Water geven
zondag 22 juli 2018 - 12:14
Jeroen1975

Jeroen1975

Na 2 weken vakantie staan de hortensia's er zo bij (droog blad en bloemen) Heb ze net even verzopen maar wat kan ik beste nu doen? Terugsnoeien of... ?

Bloemen & Planten

zaterdag 4 augustus 2018 - 23:00
vanessaros15

Vanessaros15

hoi Jeroen bij mij net hetzelfde ik heb mijne gesnoeit,,,wist ook niet wat te doen
zondag 5 augustus 2018 - 10:41
babsieNancy

BabsieNancy

Oei,maar als het een troost is ,kheb er ook zo een paar,maar alleen deze waar gn worteldoek ligt,allen krijgen enkel aan de wortels water.Ik ga ze zeker niet snoeien .Tis natuurlijk niet mooi he.
zondag 5 augustus 2018 - 19:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon