menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bonica klimroos - ervaringen

Ga naar meest recente reactie

Ingeo

Ingeo

Ik zou me heel graag een Bonica klimroos aanschaffen maar de informatie die ik erover vind is nogal onduidelijk : op sommige plaatsen hebben ze het echt over de klimmende variant van de Bonicaheester (een echte 'climber' dus) maar op andere sites wordt dan weer gezegd dat het gewoon de Bonica heester is die je ook als klimmer kan laten groeien. ik vind ook weinig foto's van een klimmende Bonica.
Wie heeft er ervaring mee of kan me er raad over geven?
maandag 27 juli 2015 - 12:22
minouke

Minouke

De gewone struik lijkt me te laag en heeft te dunne takjes om te kunnen klimmen. Cl. Bonica wordt 4m hoog, dat zie ik mijn lage Bonica hier toch niet doen.
Veel rozen kan men leiden tot een lage klimroos maar je bent beter met een echte klimmer, dus een Cl.Bonica.
maandag 27 juli 2015 - 13:18
Ingeo

Ingeo

4 meter? Ja, dat zou dan een echte klimmer moeten zijn maar op de meeste sites (ook verkoopssites) lees ik maar iets van 2 à 2.5 meter, dat is maar goed manshoogte.

De info over de mogelijke hoogte van klimrozen vind ik sowieso moeilijk bruikbaar want de mogelijke hoogte verschilt voor heel veel klimmers enorm per site.
maandag 27 juli 2015 - 13:22
minouke

Minouke

Wel dan denk ik dat die van 2m de gewone Bonica is dat als klimmer geleid wordt.
maandag 27 juli 2015 - 13:24
Ingeo

Ingeo

Ja, daar had ik ook schrik voor maar weet jij dan waar ik zo'n 4 meter exemplaar kan kopen?
maandag 27 juli 2015 - 13:29
Roeli

Roeli

Ja, ik heb al een jaar of 5 een klimmende Bonica. Of eigenlijk 2 stuks. Aan beide kanten van een boom en , volgens mij, zit hij nu toch wel op 3 a 4 meter.
Het vervelende is alleen dat je hem wel moet leiden. Hij grijpt zich niet, zoals bv. passie bloem zelf vast. Vorig jaar is hij met een storm voor een groot deel uit de boom gewaaid. En dan is het lastig om hem weer terug te krijgen. Maar bloeien doet hij als een tierelier. Het is een prachtig gezicht, al die rose bloemen in de boom.

gr. Roeli


Ik heb nog snel een foto gemaakt.
Helaas regende het en is het nog al donker
en is hij bijna uitgebloeid.
Maar je krijgt misschien toch even een idee
hoe hij is. Die boom zat echt vol met bloemen.

Bloemen & Planten

maandag 27 juli 2015 - 13:39
minouke

Minouke

Schmitz in Malmedy heeft die maar misschien ook korter bij huis.
maandag 27 juli 2015 - 13:47
Ingeo

Ingeo

Ah dat klinkt al hoopgevender. Waar heb jij die gekocht, Roeli?

En is het niet bij alle klimrozen zo dat je ze goed moet leiden omdat ze zichzelf amper of niet vasthouden?

Bedankt voor jullie reacties alvast .
maandag 27 juli 2015 - 13:49
Roeli

Roeli

Helaas, Inge.
Ik heb hem gekocht in Friesland. Ze verkochten daar ook veel, heerlijk ruikende, engelse rozen
Maar dat tuincentrum is er, jammer genoeg, niet meer.
maandag 27 juli 2015 - 13:57
Ingeo

Ingeo

Bedankt Minouke - ik heb zijn pagina opgeslagen. Ik heb nog niet naar zijn praktische verkoopsvoorwaarden gekeken maar neem aan dat hij ze in het najaar ook als kale wortel verkoopt? Dan zou de afstand niet echt uitmaken natuurlijk. Het is wel de eerste verkoopssite waar ik zo'n hoge hoogte aangegeven zie.
En ik zag je foto pas nu, Roeli - ín een boom zelfs, dan moet ze wel goed tegen de (half) schaduw kunnen ook?
maandag 27 juli 2015 - 14:01
minouke

Minouke

Ik heb daar zeker de helft van mijn rozen bij gekocht, ze helpen je erg goed en geven veel raad.
Ze spreken helaas geen Nederlands.
Als we gaan combineren we dat met een uitstapje in de omgeving.
maandag 27 juli 2015 - 14:07
Roeli

Roeli

Ja, Inge, de plant kan heel goed tegen schaduw. Ze bloeit altijd overweldigend.
maandag 27 juli 2015 - 14:11
Ingeo

Ingeo

Owwww, nu wil ik ze alleen nog maar harder, ik heb net een paar maand een klein Bonicaheestertje en ik vind de bloemetjes prachtig van vorm en kleur en je moet de bloemen bij wijze van spreken van de struik slaan, zolang blijven ze erop zonder dat er een bloemblaadje afvalt .

Je zegt dat hij nu uitgebloeid is, Roeli, maar het is toch een herbloeier hè, toch niet dat hij er nu al helemaal mee ophoudt?
maandag 27 juli 2015 - 15:56
Roeli

Roeli

Hij bloeit wel lang, maar volgens mij houdt hij er nu langzamerhand mee op. Dat is ook te danken aan die storm die we net gehad hebben. De bloemetjes werden gewoon de boom uitgeschud.
Dat geldt ook voor de klimroos die ik voor heb staan. Die houdt er ook al mee op.
Het waren niet alleen blaadjes op de grond, meer ook veel complete bloemen.
En dat betreft niet alleen die rozen. Nee, die storm was echt niet goed voor de houdbaarheids datum van mijn bloeiende planten.
O, de bonica zal vast nog wel een paar bloemetjes geven, maar dat is het dan ook.
De enige planten die , ogenschijnlijk, niet hebben geleden zijn de hortensia's ( uitgezonderd dan natuurlijk de annabel )
En nu dan maar hopen op mooi weer, want de takkenzooi in de tuin moet nog steeds worden
opgeruimd. Het was de hele dag weer regen, en niet zo'n beetje ook.
Helaas zijn de kabouters ook op de vlucht geslagen voor dit rot weer. En ik kan ze geen ongelijk geven. Ik zal dus zelf aan de bak moeten.

gr. Roeli
maandag 27 juli 2015 - 18:06
minouke

Minouke

Tussen half juli en half augustus stoppen veel rozen eventjes om later dan te herbloeien.
Zelfs doorbloeiers bloeien dan veel minder.
maandag 27 juli 2015 - 18:28
Ingeo

Ingeo

Ahh, oké, ik ben nog een rozennitwit en moet nog heel veel ervaring opdoen - ik dacht dat als er geschreven werd 'doorbloeiend' ze eigenlijk wel redelijk continu (wel met ups en downs) bloeiden en als ze schreven 'herbloeiend' dat het dan met een bloei en een nabloei was .
Mijn New Dawn gaat nu zo ongeveer (over een dag of 10 denk ik) aan haar tweede bloei beginnen en ik heb een Kosterminiatuurtje, Morsdag, die van geen ophouden weet, die bloeit van mei tot en met oktober/november, non stop.
Door die laatste zag ik 'doorbloeiend' waarschijnlijk wat te optimistisch.

En ja, ik heb ook een vreselijke hekel aan wind, zelfs in de herfst en de winter maar in het bloemenseizoen al helemaal .
maandag 27 juli 2015 - 18:43
minouke

Minouke

Doorbloeiers stoppen niet maar kunnen afhankelijk van de cultivar minder bloei geven in die tussenperiode. De eerste bloei is wel altijd rijkelijker en met grotere bloemen.
Geeft na de eerste bloei weer extra snelwerkende rozenmest.
maandag 27 juli 2015 - 21:38
Ingeo

Ingeo

Daar zeg je wat, Minouke, over het bemesten van rozen lees ik ook zoveel verschillende dingen - vanaf 2 keer per seizoen bemesten tot maandelijks (tijdens het actieve seizoen dan).
Moeilijk voor een beginner om te weten of je te weinig of juist misschien teveel bemest - en dan heb je ook nog al die verschillende mestsoorten met al die verschillende inhouden .

Maar daar moet ik misschien nog eens een ander topic over aanmaken .
dinsdag 28 juli 2015 - 11:00
minouke

Minouke

Ik strooi voor de winter een laag compost gemengd met paardenmest rond de struiken.
Na het snoeien in maart speciale rozenmest, hoeveelheid staat op de doos.
Eind juli geef ik weer rozenmest.
dinsdag 28 juli 2015 - 14:59
piet1

Piet1

Ik zou zeggen, gewoon doen wat rozenkenner Minouke zegt. Meststof heeft enige tijd nodig om zijn werk te doen. Dus tijdig geven. En 2x vind ik ook voldoende. Als we de winter ingaan geeft Minouke paardenmest, nu ik hou niet zo van str..t. hahaha . Maar ik geef voor de winter ook wel wat zeewierkalk en dadelijk na de winter beetje compost aan de voet van de plant.
Gewoon zorgen voor beetje voeding maar niet overdrijven!
dinsdag 28 juli 2015 - 22:38
minouke

Minouke

Piet, stront van paardjes ruikt nog goed zulle maar ik laat dat wel 1jaar liggen, vers is te sterk om aan de planten te geven.
woensdag 29 juli 2015 - 09:26
Ingeo

Ingeo

Ja, (verteerde) paardenmest heb ik door de plantaarde van de New Dawn gemengd, is geen probleem hier om eraan te komen, heb de produktie ervan 'aan huis' .
En, Piet, goed verteerde mest stinkt niet meer hoor, dat ruikt puur naar compost - hier stikt hij dan ook nog eens van de pieren.
woensdag 29 juli 2015 - 11:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon