menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimroos

Ga naar meest recente reactie

hadox

Hadox

Hallo,

Ik heb in een houten bak 2 klimrozen staan. Deze heb ik een jaar geleden geplant.
Het eerst jaar hebben zich enkele hoofdtakken gevormd. Dit jaar beginnen op deze hoofdtakken allerlei zijtakken te vormen. Moeten deze zijtakken allemaal gesnoeid worden?
Waar zullen zich de bloemen vormen?

Alvast bedankt!

Bloemen & Planten

zondag 19 april 2015 - 16:58
Woutdr

Woutdr

ze bloeien in principe op 1 jarig hout dus op deze jonge zijtakken

volgend voorjaar kan je deze terugsnoeien tot op 2 -3 ogen, dan groeien er weer 1 jaarse takken uit waar ze op bloeien
zondag 19 april 2015 - 20:19
wilma*15

Wilma*15

Het is in ieder geval nu al te laat om de rozen nog te snoeien.
Dit moet uiterst voor half maart gebeurd zijn.
Gewoon laten groeien en dan kijken hoe ze zich ontwikkelen en volgend jaar vormsnoei toepassen als ze te breed worden.

Groetjes

zondag 19 april 2015 - 21:47
Polplastron

Polplastron

Het is in ieder geval nu al te laat om de rozen nog te snoeien.
Dit moet uiterst voor half maart gebeurd zijn.

Je kan ook nu nog snoeien; de bloei zal wel wat later zijn of heel misschien zelfs helemaal uitblijven. Maar als het erom gaat om de roos te vormen, zou ik er toch nu nog werk van proberen te maken.

In gebieden met strenge winters wordt er ook later gesnoeid. In principe snoei je hier overigens ook rond half maart omwille van het feit dat vanaf dat moment de temperaturen niet meer zo diep zakken.

Groeten,

Pol
maandag 20 april 2015 - 08:48
wilma*15

Wilma*15

Bedankt Pol

Mij was altijd gezegd dat ik niet meer mocht snoeien na half maart vandaar dat ik dit had gemeld.

Groetjes
maandag 20 april 2015 - 09:39
Polplastron

Polplastron

Hihi ... in principe moet dat dus zijn dat je niet "mag" snoeien voor half maart, maar ook dat is geen regel waar je niet van mag afwijken. Ik begin hier de laatste jaren rond begin maart te snoeien en ben dan meestal ergens tegen einde maart klaar ....

Zoals Paul Zimmermann al zei:"Roses are plants too" oftwel rozen zijn ook maar planten. Het hele hokus-pokus-gedoe met moeilijke regeltjes maakt het voor een leek veel moeilijker dan nodig is en al die regeltjes zijn in wezen vaak zelfs achterhaald!

Groeten,

Pol
dinsdag 21 april 2015 - 07:43
wilma*15

Wilma*15

Hallo Pol

Hiervoor kan ik bij jou in de leer, want rozen hebben me ook altijd geboeid.
Mijn vader was ook altijd met rozen bezig maar helaas heeft hij dit niet aan mij kunnen doorgeven.

groetjes

donderdag 23 april 2015 - 15:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon