menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoei passiflora

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Zoals sommigen al gelezen hebben, ben ik op het werk de tuin wat aan het herinrichten, aan het opsmukken. Nu staat er aan de buitenmuur een mooie passiflora, alleen wordt deze veel te groot en te breed. Het zijn op dit moment veel meer blad dan bloem. De bloemen zijn er wel, maar in vergelijking met de oppervlakte te weinig. Kan je een passiflora gemakkelijk snoeien? En hoe doe je dit het best?

Alvast bedankt!

Groetjes
Roeliee
woensdag 9 juli 2014 - 22:57
hanninkj

Hanninkj

Gewoon fors terugknippen waardoor je veel nieuw hout krijgt. Zo verjong je de plant.

Ton
donderdag 10 juli 2014 - 09:26
Roeliee

Roeliee

Oké! Bedankt voor je antwoord! Het kan dus geen kwaad voor de plant? En wanneer doe je dit het best? Waarschijnlijk in het voorjaar na de laatste vorst? Of toch beter nog in het najaar?

Roeliee
donderdag 10 juli 2014 - 10:19
Roeli

Roeli

Wat ik mij afvraag.... Er wordt gesproken over snoeien van de passiebloem.
De mijne verdwijnt 's winters altijd helemaal.In het voorjaar komt hij dan weer boven.
Is het hier dan zo veel kouder ?
donderdag 10 juli 2014 - 14:39
Roeliee

Roeliee

Misschien een andere soort? Degene die hier staat blijft toch gewoon zoals hij is, ook tijdens de winter… daarmee dat hij nu toch wel iets te groot wordt
donderdag 10 juli 2014 - 15:45
Roeli

Roeli

Ik heb toch de heel gewone caerolea.
Niets bizonders of aparts.
donderdag 10 juli 2014 - 16:25
hanninkj

Hanninkj

Dit is gewoon afhankelijk van de standplaats en leeftijd van de plant. Ik zie op een plaats dat de passiebloem elk jaar de winter overleeft en zelfs de grote takken blijven leven en bij een ander sterft hij af tot aan de grond. De eerste staat tegen het huis op zuid en de tweede in een tuin waar de koude oostenwind vrij spel heeft.

Ton
donderdag 10 juli 2014 - 20:58
Roeli

Roeli

Hij staat bij mij tegen de zuidmuur van het huis.
Lijkt mij de meest gunstige plaats.
Hij staat er ook al, zo'n 10 jaar, denk ik.
Maar elke winter is hij weg. en in het voorjaar komt hij terug.
Het betekent wel dat hij altijd heel laat gaat bloeien.
Vaak heeft het al gevroren en dan zitten er nog bloemen aan.

gr. Roeli
donderdag 10 juli 2014 - 23:23
Passiebloem

Passiebloem

Zet er voor de vorstperiode een afscherming voor van b.v. gaas (er moet wel lucht bij kunnen) en vult de tussenruimte met droge bladeren, bovenzijde afdekken. Passiebloem
vrijdag 11 juli 2014 - 11:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon