menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozen en ziekten

Ga naar meest recente reactie

krabbetje

Krabbetje

Wie kan mij goede raad geven i v m mijn rozen, ik heb er toch wel een deel staan, heb er ook de zogezegde ziektebestendige rozen van Cordes tussen staan, koop mijn rozen bij Casteels in Putte, en ondanks al mijn goede zorgen, krijgen ze roest of meeldauw of zwarte vlekken, de ene al meer dan de andere. Heb een keer gespoten, maar als ik dan de vogeltjes rond de rozen zie vliegen kan ik het weer niet over mijn hart krijgen. Ik had een nieuw produkt gekocht, ecologisch en niet giftig voor mens of dier, je kon het heel het jaar gebruiken, maar als je die bladvoeding spuit, dan zien de volgende morgen alle rozen en bloemen in de buurt zwart, dat kan toch ook niet de bedoeling zijn en even goed worden ze ziek. Hoe doen jullie dat? Alvast bedankt
Ps; ik geef drie tot viermaal compost en regelmatig rozenmest
maandag 30 juni 2014 - 00:35
minouke

Minouke

Sommige rozen zijn iets gevoeliger dan andere.
Wat echt noodzakelijk blijkt is een luchtige omgeving, geen trek maar wind die tussen de rozen kan.
Laat ze vooral de 2 eerste jaren vrij staan zonder andere planten te dichtbij.
Geeft ze speciale rozenmest bij het snoeien in het voorjaar en nog eens na de hoofdbloei (eind juni/begin juli) dit voor door- en herbloeiende rozen.

Casteels... tja, vriendelijke man dat wel
dinsdag 1 juli 2014 - 10:44
krissie

Krissie

Casteels is vorige zondag met zijn rozenkwekerij te zien geweest
op de vrt in het programma groenland met Bartel Van Riet .
Persoonlijk ben ik tevreden over Casteels , al mijn rozen komen van daar ,
zo'n 40 stuks ( 7 verschillende soorten )
Uitleg over voor en nadelen van een bepaalde roos kreeg ik voldoende ,
ook advies als er in hun ogen een betere keuze was dan de mijne .
Je moet natuurlijk zelf wat vragen en gaan op een kalme dag ,zeker niet als het open deur dagen zijn want dan is het er heel druk en hebben ze te weinig tijd .
dinsdag 1 juli 2014 - 13:31
Polplastron

Polplastron

Rozen hebben altijd enige tijd nodig om goed aan te slaan. De eerste jaren zijn ze meer ziektegevoelig dan wanneer ze goed aangeslagen zijn.

Ziektevrije rozen bestaan niet; elke roos kan ziek worden als ze op de verkeerde plaats staat of op de verkeerde manier verzorgd wordt.

Je kan elke ziekte gaan bestrijden, maar in praktijk is dat normaal gezien niet nodig. Gezonde rozen op een goede plaats met de juiste verzorging overleven zonder enig probleem roest en sterroetdauw en zullen hiervan op een seizoen tijd zelf herstellen. Meeldauw is iets wat vooral voorkomt bij rozen die op de verkeerde plaats staan, maar er zijn natuurlijk ook hier uitzonderingen.

Laat je rozen dus maar gerust doen en bemest ze in het voorjaar met een organische meststof, geef ze jaarlijks een laagje compostmulch en mest ze na de eerste bloei gerust nog een keer, maar let op dat je niet te veel stikstof toedient. Een handje patentskali per roos helpt ook om gezonde planten te krijgen met een goede weerstand.

En Casteels is inderdaad een vriendelijke man. De enige rozen die ik ooit bij hem kocht doen het niet slechter of beter dan het spul dat ik bij Lens of bij De Bierkreek gekocht heb. Over zijn kennis i.v.m. rozen weet ik niets, dus daar doe ik geen uitspraken over.

Groeten,

Pol
dinsdag 1 juli 2014 - 14:41
Wannus

Wannus

Ik weet hier en daar rozenperkjes staan die nooit bemest worden ,
en die staan nu ook mooi volop in bloei .
dinsdag 1 juli 2014 - 19:48
Polplastron

Polplastron

Niet bemesten is in elk geval beter dan overbemesten!
dinsdag 1 juli 2014 - 19:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon