menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Annabelles - super hoog

Ga naar meest recente reactie

lple19

Lple19

Mijn Annebelles zijn inmiddels na 6 jaar - ruim 1.60 hoog.
Heel mooi, maar als het flink heeft geregend, dan breken ze...Ik heb al steunen rondom de plant aangebracht, maar helaas helpt dat niet zo veel. De bloemschermen zijn te groot en te zwaar.
Elk jaar worden ze groter, toch maar verwijderen denk ik...dit is jammer. Heeft iemand een oplossing hier voor?

Bloemen & Planten

zondag 29 juni 2014 - 15:43
renate67

Renate67

Hier worden ze 120-140cm hoog.
Ze staan hier in een flinke groep en houden voor een deel elkaar omhoog.
Ik heb op de hoeken stokken staan die ik met touwtjes aan elkaar verbind om de buitenste takken steun te geven.
Ik heb begrepen ( maar zelf nog niet gedaan).
Dat als je ze MINDER snoeit dus in voorjaar niet bj de grond maar op 30cm afknippen.
Dat ze dan steviger worden en meer minder grote bloemen krijgen en NIET hoger worden.
Als ik jou was zou ik dat volgend voorjaar proberen.
Renate
zondag 29 juni 2014 - 15:51
Marei

Marei

Misschien kun je proberen ze door chrysantengaas te laten groeien; zoals dahlia liefhebbers dat wel doen. Het gaas moet tijdens het groeien van de plant mee omhoog geschoven worden.

Groetjes, Marei.
zondag 29 juni 2014 - 15:52
lple19

Lple19

Ik heb ze vorig jaar niet te kort geknipt, maar nu zijn ze hoger en de bloemen zijn ook groter...dus dat heeft niet gewerkt. Ik had dat ook ergens gelezen.
Ik ga denk ik maar voor de strong Annabel of de gewone hortensia
zondag 29 juni 2014 - 19:17
Carib

Carib

Hier zijn ze dit jaar ook enorm hoog, zeker 1.60, misschien nog wel iets hoger. Ze staan er al 15 jaar, maar ze zijn niet vaak zo groot geweest. Ik steun ze hier met stokken op de hoeken en daaroverheen grof groen gaas. Werkt redelijk goed. Minder snoeien heb ik ook geprobeerd, maar dat was een ramp. De planten werden nog hoger en vielen meer om dan als je ze gewoon tot onderaan snoeit. De strong Annabelle heb ik hier ook al een paar jaar, maar ik vind ze niet overtuigend beter. Ik heb ook al overwogen om ze te vervangen door paniculata's. Net zo mooi maar veel steviger.
zondag 29 juni 2014 - 22:18
Tuinman65

Tuinman65

Ik heb ook al van alles geprobeerd om die niet te laten omvallen.
Wanneer je de stengel steunt dan breken ze wel af net onder de bloem.
Die strong Annabel is al een even grote ramp.
Ben vandaag 3 uren bezig geweest om die terug wat te fatsoeneren.
De beste is voor mij Wim's Red. Lange bloei, verkleurend van wit naar roos en dan naar rood en vooral heel stevig.
Leo
zondag 29 juni 2014 - 23:04
zuurtje

Zuurtje

Het verbaast mij dat de mensen een héléboel strong Annabel planten nemen, als ze zo moeilijk zijn.
maandag 30 juni 2014 - 11:40
satomi

Satomi

Ze zijn niet moeilijk, ze zijn alleen lang niet zo "strong" als de naam doet denken. Oftewel, je kunt net zo goed de gewone 'Annabel' planten, want voor de "strong" variant betaal je vaak ook het dubbele.
maandag 30 juni 2014 - 15:08
lple19

Lple19

De tuin is bij mij aangelegd, dus ik had niet zo veel keus en geen ervaring.
Vandaag een fikse regenbui en dus........geknakt.
Dit najaar gaan ze eruit, helaas. Maar zo is het ook niet wat.
Ik ga dan ook maar voor de Paniculata of Wim's red
Bedankt allemaal voor jullie goede advies
maandag 30 juni 2014 - 15:53
Carib

Carib

Wim's Red is een paniculata-cultivar. De staat hier ook. Vanille Fraise is een andere cultivar, ook mooi, maar minder stevig. Ook erg mooi verkleurend is Pinky Winky. Ik heb ook nog de Phantom, stevig en rijkbloeiend. Keus genoeg dus.
maandag 30 juni 2014 - 16:46
hildavw

Hildavw

Even mijn fototoestel genomen en door het raam een foto genomen van onze "Annabelle".
Door de felle regen van vorige week zijn ze ook een beetje gaan platliggen.
Als je goed kijkt, zie je 4 steunen staan, maar spijtig genoeg heb ik de verbindingen niet tijdig omhooggezet.
Ongeveer de helft van de takken heb ik in het vroege voorjaar tot op ongeveer 30 cm gesnoeid. Daardoor zijn er nu grote en iets minder grote bloemen.

Ik heb er zelfs al afgeknipt voor in de vaas en die staan er nu al een dikke week.
Voor mij is dat een blijver.

Bloemen & Planten

maandag 30 juni 2014 - 19:38
Wannus

Wannus

Deze Annabellen zijn dit jaar niet gesnoeid geweest , steunstokken of gaas wordt niet gebruikt . Maar ze zijn zeer dicht tegen elkaar geplant , zodat ze
elkaar ondersteunen . Ik heb vandaag deze foto genomen .
Alhoewel ze verleden week hevige regenbuien hebben onderstaan ,
en ook al een fikse hagelbui , staan ze nog altijd paal recht .

Bloemen & Planten

dinsdag 1 juli 2014 - 19:15
lple19

Lple19

Prachtig staan ze erbij, ze lijken me ook niet zo hoog.
Hier kun je trots op zijn - helaas kan het bij niet zo
Bij mij staan ze solitair.
Maar in elk geval bedankt voor de mooie foto en de reactie
woensdag 2 juli 2014 - 09:38
marleen1959

Marleen1959

die staan er heel mooi bij Wannes
woensdag 2 juli 2014 - 15:44
lple19

Lple19

Ik las in de Margriet van enkele weken geleden, dat je de Annebelles, als ze beginnen te groeien in het voorjaar moet toppen. Daarna gaan ze weer uitlopen en dan zijn de stelen/bloemen minder kwetsbaar.
Het is in elk geval te proberen
woensdag 13 augustus 2014 - 12:26
minouke

Minouke

Hier blijven ze ook mooi recht staan maar zoals bij Wannes staan ze tegen een schuur, beschut van de westenwind. (= kant van wind en regen).
Ze staan ook dicht bij mekaar.
donderdag 14 augustus 2014 - 12:36
vloeiende

Vloeiende

Wortelsnoei toepassen, m.a.w. de plant volledig uitsteken en daarna terug planten. De groei is voor een groot stuk gebroken, misschien dat de plant iets minder bloeit, zo had ik de indruk vorig jaar, maar het blijft naar mijn mening toch wat omslachtig om de bloemen mooi recht te houden, gelijk wat je met die plant doet. Persoonlijk kies ik voor Hydrangea paniculata Bobo, blijft tamelijk klein, zeker voor een paniculata, en er komt toch een vrij zware bloem op die warempel blijft recht staan, ik heb hem nu het tweede jaar. Ik had ook H. p. Bombshell gekocht maar die staat waarschijnlijk iets te ver onder een eik en die kan ik daardoor moeilijk beoordelen.
donderdag 14 augustus 2014 - 22:19
Tuinman65
vrijdag 15 augustus 2014 - 23:09
caroline1

Caroline1

ik heb ook veel annabellen staan
zou ze nooit weg doen!
toch prachtige bloemen

ze staan in groepen omringd door andere struiken
zo hebben ze steun

aan de hoeken heb ik ook stokken gezet met touw om ze te ondersteunen waar nodig

stokken en draad zijn onzichbaar!





zaterdag 16 augustus 2014 - 23:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon