menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke klimplantroos

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Nu we er aan uit zijn welke fruitbomen aan te planten, ben ik wat ideeën aan het uitbroeden voor de verdere inkleding, met name de bloemen. Het gaat over een stukje grond van 2m bij 4m30 waar ik vooral bloemen zou zetten die heel wat vlinders en bijtjes aantrekken. De hoofdkleuren van deze bloemen zijn paars-pastel-blauw-achtig met ook wat witte accenten.
Nu, achter dit stukje grond grenst het gebouw in fel oranje stenen. Om deze stenen wat weg te moffelen had ik het idee om er een klimplant tegen te plaatsen, meer bepaald een klimroos. Hebben jullie soms een aanrader welke klimroos hiervoor te gebruiken? Ik had zelf gedacht aan een witkleurige soort, om alles wat te breken. Of blijf ik hier beter in de tinten die ik reeds gebruik? Ook andere klimplantvoorstellen zijn welkom hoor!

De muur waar ze tegen zou komen staat vanaf de middag volop in de zon. De muur is 4m30 lang en 4tal meter hoog. Helemaal in de hoek zit een venster van ongeveer een meter breed en 2tal meter hoog.

En hoe leid je een klimroos (plant)nu het best op een muur? Zou zo'n vierkant ijzer dat ze gebruiken in funderingen hiervoor werken? Of zijn er andere betaalbare opties?

Alvast bedankt voor de tips!

Groetjes
Roeliee

ps: Sorry voor m'n opnieuw uitgebreide uitleg

dinsdag 8 april 2014 - 20:38
Ziviaantje

Ziviaantje

Ik heb ooit een klimroos gehad met prachtige witte bloemen: snow white. Die zat helemaal vol met rozen, echt prachtig. Bij mij groeide hij in een boom Maar je kunt van die stevige groene gaasdelen gebruiken. Hou er wel wat ruimte tussen de muur en het gaas en je zal het hier en daar moeten aanbinden... Ik ga in mijn nieuwe tuin ook zeker deze klimroos weer zetten!
dinsdag 8 april 2014 - 21:00
minouke

Minouke

Die betongaas is erg geschikt en kan je best een beetje van de muur plaatsen.
Qua kleur kan donkerrood met een blauwe ondertoon, wit, zalm/abrikoos maar zeker geen roze tegen de oranje muur.
Probeer de leitakken zoveel mogelijk horizontaal te buigen dat geeft dan meer bloei.

gr
Chantal
woensdag 9 april 2014 - 15:40
Roeliee

Roeliee

Bedankt alvast voor jullie advies! Heb jij soms voorstellen welke klimrozen precies hier dan voor geschikt zouden zijn Chantal?
Is het trouwens een goed idee om wat hogere bloemen voor de klimroos te planten? Of plaats je hiervoor beter wat kleinere exemplaren? Ik ben van plan om het stukje bij/vlindervriendelijk te maken en had in gedachten ijzerhard en andere even hoog wordende bloemen voor de klimroos te plaatsen. Alleen…komen deze dan niet te hoog? Of kan het geen kwaad voor een klimroos? Ik weet wel dat de roos meer in de lucht zal groeien maar advies kan geen kwaad voordat ik deze aanplant

Alvast bedankt voor jullie raad!

Groetjes
Roeliee
woensdag 9 april 2014 - 22:14
Polplastron

Polplastron

Zelf heb ik hier een aantal klimplanten (waaronder rozen) staan die met gewone gegalvaniseerde tuindraad tegen de schutting of de muur gebonden zijn.

Je boort dan gewoon een aantal gaten waarin je stevige oogvijzen draait. Hieraan bevestig je de draden.

Ik heb hier verschillende opstellingen; verticale draden, schuin-kruisende draden en horizontale draden. Het lijkt me dat horizontale draden om de 30 à 40 cm het beste voldoen.

Het voordeel van dit systeem is dat je het bijna niet ziet: doordat de draden metaalkleurig zijn, lijken ze de kleur van de muur mee over te nemen. Enkel als je dicht genoeg staat, valt het op, maar natuurlijk komt er ook nog een klimplant voor hé!

En qua roos zou ik gaan voor "Aimée Vibert" of "Neige d'Avril": beide zijn heel mooie witte rozen die echter maar één keer per jaar bloeien, maar dan wel ineens heel uitbundig. "Aimée Vibert" zou overigens wel heel lang bloeien en wordt daardoor door sommige ook wel ten onrechte als her- of doorbloeier beschouwd.

Groeten,

Pol
donderdag 10 april 2014 - 08:20
minouke

Minouke

Ik zou niet hoger gaan dan 50cm om ervoor te zetten. IJzerhard is altijd goed.


-Aloha van Kordes is een krachtige en snelle groeier, gezond. (niet Aloha van Boerner) http://digituin.tuinadvies.be/plant/1410/rosa-aloha-kordes

- 'Ghislaine de Feligonde' http://digituin.tuinadvies.be/plant/109/rosa-ghislaine-de-feligonde
Is meer een grote struik dat je kan gebruiken als klimmer, nooit ziek en erg mooi. Zou je oranje muur mooi betrekken in je tuin doordat ze veel schakeringen heeft. Hier moet je de voet van de struik niet echt verstoppen want ze blijft mooi groen tot onderaan. Snoeien is ook niet nodig, alleen wat teveel is kan je verwijderen. In volle zon wordt de kleur wel vlug (gelig) wit.

donderdag 10 april 2014 - 11:48
Roeliee

Roeliee

Jullie voorstellen zijn echt zeer mooie rozen! M'n voorkeur gaat voorlopig toch uit naar de "Ghislaine de Feligonde", want zoals je zegt zou deze wel perfect bij de muur passen. Ik heb ook gelezen dat deze niet zo heel breed wordt? Zo'n 2m...kan dit? Hoe ver plaats je een klimroos nu het best van de muur?

Om hem te bevestigen zou ik gaan voor de draadjes spannen om de 30 - 40cm. Lukt dit ook met deze roos?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Groetjes
Roeliee
donderdag 10 april 2014 - 18:15
Polplastron

Polplastron

Bij mij groeit "G.de Féligonde" tegen een houten schutting. Ze is opgebonden met verticale draden en dat lukt goed (hoewel ik later ben overgeschakeld naar horizontale draden hé; een mens leert altijd bij!)

"G.de Féligonde" wordt inderdaad niet zo heel breed, maar hangt wel enorm over naar voor (althans bij mij toch). Onder deze roos zou ik zeker geen te hoge planten zetten omdat ze mooi als een waterval naar beneden hangt.

Hier groeien er momenteel zelfs wat varens onder (Cyrtomium falcatum); de roos staat hier echter op een plek waar ze enkel in de voormiddag zon krijgt. Op een broeiend hete plek in een ganse dag volle zon gaat dat natuurlijk niet lukken hé!

Groeten,

Pol
donderdag 10 april 2014 - 18:40
Roeliee

Roeliee

Dus dan is het beter om zo'n goeie meter voor de roos niet echt geen hoge planten te plaatsen? Of hangt ze echt nog verder over? Het is omdat het maar een smal stukje grond is, maximum 2m breed... Precies nog moeilijk om in te schatten waar je wat zal zetten...
donderdag 10 april 2014 - 20:27
Polplastron

Polplastron

Mijn voorstel is dat je de roos dit jaar plant en dat je op de voorgrond dit jaar even wat eenjarigen zaait of zo. Op die manier kan je al goed inschatten hoe je roos ongeveer gaat groeien en gooi je niet zomaar geld weg.

Bij mij groeit ze ongeveer een meter vooruit, maar veel hangt samen met de kwaliteit van de grond, de standplaats, de manier van snoeien etc.
donderdag 10 april 2014 - 21:15
Roeliee

Roeliee

Dat is inderdaad een heel goeie tip! Zal ik dan ook wel toepassen! Kan je een roos altijd planten, of is het beter dat we wachten tot het najaar?
Heb ondertussen een plattegrondje gemaakt over hoe ik het graag zou hebben, wel ergens de indruk dat ik er wat te veel inzet. Maar we wachten af tot de roos eens is aangeplant... dan zien we wel wat we er van kunnen toepassen
donderdag 10 april 2014 - 21:29
Polplastron

Polplastron

Je kan een roos het hele jaar door planten als je ze in pot koopt. Optimaal is het echter om nu nog te planten of in het najaar; dat geeft minder stress.

Rozen op naakte wortel zijn goedkoper en even goed van kwaliteit. Deze zijn echter enkel in voorjaar en najaar verkrijgbaar.

Verschillende goede rozenkwekers hebben "Ghislaine de Féligonde" in hun assortiment. Zowel bij Lens in Oudenburg (B) als bij de Bierkreek in Ijzendijke (NL) heb ze zien staan voor rondom €10 met naakte wortel. Met beide kwekerijen heb ik heel goede ervaringen; neem gerust contact met hen op om na te gaan of je nog kan bestellen. Gezien je woonplaats is Lens misschien het meest interessante voor je: hier een link http://www.lens-roses.be/html/home.dhtml?source=presentatie,from=homepage,language=N

Niets belet je natuurlijk om ook eens op andere plaatsen prijzen te vragen en te vergelijken hé. "Ghislaine de Féligonde" is helaas niet vaak in de doordeweekse tuincentra te zien, althans dat is mijn ervaring.

Veel plezier ermee,

Pol
donderdag 10 april 2014 - 21:54
Tuinman65

Tuinman65

Ik plant liever een roos met naakte wortel.
Bij planten in pot zit de oculatie meestal een eindje boven de grond en dat is niet ideaal.
Plant die dan wel diep genoeg zodat die oculatie een 5 cm onder de grond zit.
Leo
donderdag 10 april 2014 - 23:43
Roeliee

Roeliee

Dan wachten we ermee tot in het najaar! Eerst de andere zaken in de tuin afwerken, de roos loopt nu ook niet weg! Alvast super bedankt voor je advies hoor! Lens in Oudenburg ken ik wel. Hebben hier thuis al een roos van hen staan en bloeit nog altijd schitterend! Ik weet alleen nog dat ze daar overdreven veel keuze aan mooie rozen hadden…

Wat is de oculatie precies Leo? En hoe kan je dit dan herkennen? Waarom is het niet ideaal dat deze bij een pot boven de grond zit? Groeit ze dan minder goed?

Groetjes
Roeliee
vrijdag 11 april 2014 - 15:01
Polplastron

Polplastron

De oculatiepunt is het stuk waar de gewenste cultivar geënt is op een onderstam-/wortel van een andere roos.

Vroeger werd aangeraden deze punt boven de grond te houden. Ondertussen wordt dit afgeraden om verschillende redenen. Ten eerste "wiebelt" de roos minder heen en weer als deze punt wat lager zit waardoor wortels minder snel beschadigd worden. Ten tweede zouden er minder wilde uitlopers gevormd worden. En ten derde is het ook mooier om deze punt onder de grond te houden.

Toch zijn rozen in pot, als ze van een goede kwekerij komen (en ik heb je twee heel goede adressen gegeven) even goed als rozen op blote wortel. Wel is er een prijsverschil. Bij blote wortel kost een roos makkelijk de helft van een opgepotte rozen.

Als je dus graag nu je roos plant, doe dat dan gewoon en koop de roos in pot. Als je tijd hebt en op je geld wil letten, wacht dan tot het najaar. Kwaliteitsverschil is er eigenlijk niet.

Waar ik wel met Leo akkoord ben is dat als je rozen in pot koopt in een gewoon tuincentrum, de kwaliteit niet altijd even goed is en de manier van oppottten vaak te wensen overlaat; in dat geval kan je de roos gewoon een beetje dieper planten en is je probleem met de oculatiepunt ook meteen opgelost.

Groeten,

Pol
dinsdag 15 april 2014 - 10:30
Roeliee

Roeliee

Bedankt voor de uiteenzetting Pol! Zo weten we terug wat meer over de rozen. Ik zal mijn exemplaar zeker kopen bij Lens rozen in Oudenburg, alleen zal ik hier nog wat mee wachten. Eerst het andere stukje tuin verder aanpakken, met name het aanleggen van de petanquebaan! Eens we daar mee klaar zijn, en er is wel nog wat werk aan, dan gaan we over tot het aanplanten van de roos en dergelijke. Maar eerst zijn steuntjes ophangen en keer goed kijken hoe we het gaan doen op die muur!

Maar nogmaals dank aan iedereen die mee heeft helpen denken en voor jullie nuttige tips!

Groetjes
Roeliee
dinsdag 15 april 2014 - 16:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon