menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Namen van woekerplanten

Ga naar meest recente reactie

allamo

Allamo

Hallo allemaal,

Met een jaloerse blik heb ik met volle belangstelling naar jullie prachtige tuinen zitten kijken.
Regelmatig las ik bij prachtige bloemen woekeraar! Nu zou ik graag deze woekeraars kennen in de hoop op ook een beetje bloem te hebben in mijn tuin.

Mijn tuin bestaat hoofdzakelijk uit zure zandgrond. In het najaar zijn er 18 dennen gekapt en nu kan allles een beetje water krijgen. Mijn tuin is zuidelijk gelegen en achteraan moest ik 4dennen van 25m hoog laten staan.

Wat raden jullie mij aan?
mvg allamo
donderdag 23 januari 2014 - 20:37
Morlo

Morlo

Hallo Allamo,
Wat een prettige en eenvoudige plant om te zaaien is de boomlupine. Veel bloemen en kan tegen een stootje. (Ook brengt lupine stikstof in de grond. ) De valeriaan ook kan tegen droge grond, veel rotsplanten toepassen is ook mogelijk. Koop een zak vermuceliet en meng dat door het plantgat voor het poten. Dit houdt water vast en reageert met zure grond en maakt het meer PH neutraal. Wat helemaal goed voor de tuin zou zijn is mulchen met champignon compost. Dit houdt vocht vast en is licht alkalisch. ieder jaar een stevige laag doet wonderen. Veel succes!
Groet
Lya
donderdag 23 januari 2014 - 21:56
Lino

Lino

Koop een zak vermuceliet
vermiculiet
vrijdag 24 januari 2014 - 08:37
BOSVROUW

BOSVROUW

Ik woon hier in dezelfde situatie! Veel dennen en weinig zon. Heb door de jaren heen steeds paardenmest gebruikt, en veel compost!(Vlako) In 20 jaar tijd ook loofbomen aangeplant. Eiken, wilgen en berk zijn door vogels aangevoerd! Kastanje doet het ook zeer goed!
Al hetgeen er nu groeit staat in m'n digituin! Voor zure grond zijn geschikt. Rododendron, Hamamelis, Hortensia, Camelia, Magnolia ,Heide, Voor andere bloemen en planten, graaf ik een plantgat, meng de grond met veel verteerde compost, planten, en dan boven op de grond halfverteerde paardenmest of gedroogde koemest korrel! Alsook heb ik hier op het forum de raad van bloed- en beendermeel te gebruiken, en dit doet echt wonderen. Zeker bij de zuur minnende planten. Bij langdurende droogte, geef ik wel grondwater Dus het is mogelijk om het hele jaar door, zelf in de winter, bloeiende heesters en planten te hebben!
vrijdag 24 januari 2014 - 10:37
jdcoster

Jdcoster

Woekeren wordt hier soms ook gebruikt als planten zich massaal uitzaaien i.p.v. zich met worteluitlopers verspreiden, wat m.i. echt woekeren betekent.
Planten die het zeer goed doen onder de bomen bij mij zijn o.a. de boshyacinten en de bosanemoontjes, sneeuwklokjes in het voorjaar.
In de zomer: o.a. kleine maagdenpalm, gele dovenetel, enkele soorten varens en Italiaanse aronskelken.
Deze planten zijn onverwoestbaar, vragen weinig onderhoud en verspreiden zich goed.
vrijdag 24 januari 2014 - 10:57
jdcoster

Jdcoster

Nu ik even rustig kan overlopen wat er bij mij onder de bomen nog zoal goed gaat valt me nog wel één en ander te binnen: Lunaria annua, Pulmonaria, Liriope muscari en Corydalis lutea.
Je moet ze maar eens opzoeken in de plantenlijst van de Digituin.
Het zijn planten die, ofwel weer zichzelf makkelijk uitzaaien ofwel gemakkelijk kunnen gedeeld (gescheurd) worden.
vrijdag 24 januari 2014 - 22:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon