menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke verlichting voor snachts

Ga naar meest recente reactie

zourky

Zourky

Hallo beste vrienden

Al een paar jaar zetten wij onze grootste kuipen met planten citroen boompje , paradijs vogelbloem en andere planten die echt te groot zijn om in de veranda te overwinteren,of anders onze veranda te klein dat kan ook.Deze planten verhuizen naar de kelder met zo een hef karretje lukt dat nog,dat doen we al enkele jaren als verlichting hangen er vier TL die ze plaatsen boven een aquarium de planten blijven wel leven maar gaan toch achteruit de paradijs vogelbloem zijn naar de kelder gegaan met toppen ongeveer 50 cm de bloemen gaan niet verder open eerder ze krimpen,vroeger in de veranda stonden zij nu in bloei.Mijn vraag is nu is er misschien een ander soort licht dat beter zou zijn maar welk, het s'avonds om 21 uur brand het tot s'morgens 9 uur .
Wat goede raad zou van harte welkom zijn,

Groetjes Richard
zaterdag 18 januari 2014 - 09:58
Rowie

Rowie

Speciale plantenlampen hebben een hoge kleurtemperatuur die wordt uitgedrukt in Kelvin. Om als groeilamp geschikt te zijn is een minimum waarde van 6000K nodig, dat kán ook bereikt worden met TL-lampen. Er zijn "full spectrum" TL-lampen te koop die voldoende lichtopbrengst geven.
Een paradijsvogelbloem vraagt het hele jaar door voldoende licht én in de winter een minimumtemperatuur van 10-12 *C, terwijl bijvoorbeeld een citroenboompje wél koel (maar voldoende licht) kan overwinteren. Mij lijkt die kelder niet de beste plek daarvoor, ik zou toch proberen in de veranda in ieder geval weer plaats te maken voor de Strelizia..........succes
zaterdag 18 januari 2014 - 10:57
zourky

Zourky

Rowie bedankt voor uw antwoord
In de veranda staat al een tafel van twee meter vol met planten die buiten niet overleven, daarboven is een ijzerbuis( waterbuis)ondersteund op vier plaatsen van links tot rechts daar hangen 7 emmers aan van die metser emmers met orchideeën
de naam valt mij nu niet binnen ,van zodra de winter voor bij is hangen ze buiten
voor het ogenblik staan ze op punt om open te gaan.De planten in de kelder zijn drie kuipen van 100 liter half afgezaagd plus al de rest van planten,in de kelder is het niet koud gans het huis is onder kelder dus plaats genoeg,ik weet vroeger hadden we van die klokjes die gingen ook naar de kelder met het zelfde licht en kwamen na de winter weer boven met bloemen misschien moeten de planten die er nu staan meer licht hebben.
In alle geval je bent harte bedankt,waar zou ik zulke lampen (full spectrum) vinden

Groetjes Richard
zaterdag 18 januari 2014 - 11:50
groenbloemeke

Groenbloemeke

Ik heb TL buizen gekocht , kleur 865 , dat is daglicht
7 euro betaald , speciale plant lampen waren 18 euro dacht ik
zaterdag 18 januari 2014 - 17:39
sirius

Sirius

Hte probleem is de lichtopbrengst, uitgedrukt in lumen. Men denkt vlug dat een paar lampen de zaak oplossen maar dat is niet zo. Mensen die een terrarium houden weten daar alles van.
Alles komt er op aan om de lichtopbrengst van een lamp te verrekenen naar de oppervlakte die ze moet verlichten. Daarvoor bepaalt men lumen/vierkante meter = lux. Voor een overwintering van planen die sterk in rust gaan moet men 10000 lux rekenen, iets wat nauwelijks te evenaren is als amateur. Daarom ziet men in (winter)kweekkassen ook steeds van die gigantische lampen! (meestal dan nog HID types).
Kleur 865 is ok, die worden "daglicht" genoemd maar zijn eigenlijk 6500°K = blauw-wit. Je kan ze eventueel mengen met nr 840 = cool-wit = 4000°K.
Echte daglicht lampen, zogezegde "vol-spectrum" lampen zijn moeilijk te vinden en dan nog heel erg duur. BTW er bestaan ook hoog vermogen spaarlampen van 125 Watt en méér, speciaal voor planten.
zaterdag 18 januari 2014 - 18:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon